Sociale onrust bij bagageafhandelaar op Brussels Airport groeit

(Belga) Bij bagageafhandelaar Swissport op Brussels Airport heerst al enkele dagen sociale onrust. Eerst ontstond een conflict over de uitbesteding van de schoonmaak, en nu zijn uitlatingen van de vakbond in Het Laatste Nieuws bij de directie in het verkeerde keelgat geschoten.

De krant schrijft woensdag dat er spontane acties op til zijn bij Swissport. Vooral Ryanair zou de werkdruk met de chronometer in de hand opvoeren, en er zijn klachten over versleten materiaal. Door de “enorme werkdruk” zouden enkele passagiers van Ryanair al op verkeerde toestellen zijn gestapt en in Malaga in plaats van Barcelona beland zijn. Dat laatste wordt door de directie met klem ontkend. “Het gebeurt wel eens dat bagage op een verkeerde bestemming terechtkomt, maar er heeft zich geen enkel incident voorgedaan waarbij Ryanair-passagiers op het verkeerde toestel zijn terechtgekomen. Passagiers worden door de crew op het vliegtuig nog eens gecontroleerd”, zegt een woordvoerder van Swissport. “En er staan ook geen mensen met chronometer naast de vliegtuigen.” De directie kaatst de bal meteen terug. “Swissport is volop aan het aanwerven. We hebben een aantal voorstellen gedaan om op korte termijn de werkdruk te verlagen, onder andere door Swissport-medewerkers van andere Europese luchthavens te laten bijspringen zodat nieuwe rekruten sneller opgeleid kunnen worden en sneller inzetbaar zijn. De vakbonden doen daar echter moeilijk over.” Swissport heeft nog enkele tientallen nieuwe personeelsleden nodig om het extra werk in de zomer op te vangen. Volgens de woordvoerder liggen de bonden ook dwars in het conflict over de uitbesteding van de schoonmaak. “De werknemers kunnen hun rechten en anciënniteit behouden, en gaan er zelfs financieel op vooruit. Toch blokkeert de vakbond de zaak”, luidt het. “We hopen dat er snel en op een constructieve manier een oplossing kan worden gevonden.” Sandra Langenus van de socialistische vakbond bevestigt dat het voorstel over de medewerkers van andere luchthavens werd afgewezen. “Men stelt voor om mensen die eerder aan de deur werden gezet, te vervangen door goedkopere werkkrachten uit het buitenland”, zegt ze. Ook in het schoonmaakdossier geeft Langenus een andere versie van de feiten. “ISS (de potentiële overnemer van de schoonmaakdienst, red) zegt dat het uurloon misschien wat hoger zal zijn, maar het hele loonpakket moet gelijk blijven. Sommige arbeiders zouden er iets op vooruit gaan, anderen iets op achteruit. Maar van de bedienden zou het loon bevroren worden tot het einde van hun carrière.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content