Sanoma krijgt klappen op de Belgische advertentiemarkt

(Belga) Het Finse mediaconcern Sanoma krijgt forse klappen op de advertentiemarkt in ons land. Sanoma België zag de omzet uit de advertentiemarkt tussen april en juni met 13 procent dalen ten opzichte van het tweede kwart een jaar eerder. Dat blijkt vandaag uit de kwartaalresultaten van het moederbedrijf.

Sanoma geeft in ons land magazines als Libelle, Flair en Story uit. Het mediabedrijf participeert ook voor een derde in De Vijver, de mediaholding boven de SBS-televisiezenders VIER en VIJF en het magazine Humo. De Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal 2,6 procent achteruit tot 53,2 miljoen euro. Voor het volledige eerste halfjaar is dat -3,5 procent tot 107,4 miljoen euro. Die daling is toe te schrijven aan de advertentiemarkt, met een daling van 13 procent in het tweede kwart en van 14 procent in het eerste semester. Het bedrijf ontsnapt dus niet aan de crisis op de gehele advertentiemarkt. Vooral bij print is de daling fors: -18 procent in het tweede kwartaal. Bij online is dat -8 procent, bij televisie en radio -6 procent. Voor het semester is dat respectievelijk -19 procent, -18 procent en -4 procent. Op de lezersmarkt houdt het bedrijf wel stand: in het tweede kwartaal ligt de omzet 1 procent hoger, op semesterbasis is er een daling van 1 procent. Bij de abonnementen is er groei, maar de losse verkoop daalt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content