Raad voor de Mededinging geeft Franse bedrijf Presstalis boete voor misbruik machtspositie

30/07/12 om 18:56 - Bijgewerkt om 18:56

Bron: Trends

(Belga) De Raad voor de Mededinging heeft de Franse persdistributeur Presstalis veroordeeld tot een boete van 245.530 euro voor misbruik van machtspositie. Dat maakte de Raad bekend. Presstalis liep de boete op met een kortingensysteem, BSC genaamd, waarbij Franse uitgevers beloond werden als ze de volledige export van hun tijdschriften aan Presstalis toevertrouwden voor de Belgische, Zwitserse en Canadese markt.

Verschillende ondernemingen, waaronder Belgische distributeurs, hadden het kortingensysteem en in het algemeen de commerciële voorwaarden die Presstalis hanteerde voor de export vanuit Frankrijk aangeklaagd bij de Europese, Belgische en Franse concurrentieautoriteiten. Presstalis schafte het omstreden kortingensysteem in 2004 af, volgens de Raad voor de Mededinging onder meer om verdere procedures bij de Europese Commissie te vermijden. Het Auditoraat bij de Raad van de Mededinging oordeelde dat er in ons land reden was om op te treden gezien "de bijzondere zorgen die het systeem veroorzaakte voor de vrije concurrentie op de Belgische markt". Ons land is goed voor ongeveer een derde van de totale export van tijdschriften vanuit Frankrijk en de Franse tijdschriften voor de losse verkoop vormen een aanzienlijk deel van de totale verkoop van tijdschriften in België. De Raad meent dat er met het systeem sprake was van een beperking van de concurrentie op het niveau van de keuze van de klanten. Hij wijst erop dat het voor Belgische distributeurs moeilijk was om nog aantrekkelijke commerciële voorwaarden te kunnen bieden aan de Franse uitgevers. Bovendien had het kortingensysteem voor gevolg dat de marktpositie van AMP als grootste distributeur in België nog versterkt werd, gezien onderlinge afspraken tussen AMP en Presstalis. AMP werd voor het Brussels hof van beroep eind mei nog veroordeeld voor misbruik van de machtspositie. Het conflict tussen de federaties van dagbladhandels en buurtsupermarkten en AMP lijkt in die zaak ondertussen muurvast te zitten. (KAV)

Onze partners