Qoros wil sedan op de markt brengen voor minder dan 20.000 euro

25/09/13 om 15:56 - Bijgewerkt om 15:56

Bron: Trends

(Belga) De Chinese autobouwer Qoros, wiens model 'Qoros 3 Sedan' als eerste Chinese auto de maximumscore behaalde op de Euro NCAP crashtests, heeft begin september zijn eerste Europese concessiehouder geopend in Bratislava en plant de distributie van zijn wagens in heel Europa. Het Nederlandse autobedrijf Autobinck is aangeduid als eerste distributeur voor Qoros in Europa. Voor de Belgische markt zou er mogelijk interesse zijn van Mitsubishi-invoerder Beherman.

Qoros wil sedan op de markt brengen voor minder dan 20.000 euro

De Qoros 3 Sedan zal de eerste wagen van het merk zijn die in Europa verkocht wordt. De eerste variant die verkrijgbaar wordt is de topversie 'Elegance', met een 1,6 liter turbobenzinemotor (Euro 5) van 156 pk. De auto zal, inclusief lokale taksen, 20.960 euro kosten, maar wanneer de Qoros 3 Sedan volledig geïntroduceerd wordt in Europa, zal de prijs volgens Qoros duidelijk onder de 20.000 euro liggen. Slovakije moet als leerschool dienen voor Qoros. "Hetgeen we daar leren zal zeer nuttig zijn voor ons wanneer we onze aanwezigheid uitbreiden naar Centraal- en West-Europa en voor wanneer meer modellen verkrijgbaar zullen zijn, alsook een nieuwe generatie van hoogefficiënte motoren", klinkt het. De Qoros 3 Sedan zal in China te koop aangeboden worden in het laatste kwartaal van dit jaar. Aanvankelijk zullen er 150.000 wagens per jaar gebouwd worden, een aantal dat opgetrokken kan worden naar 350.000 per jaar. Wanneer Qoros zijn intrede zal doen op de Belgische markt is nog niet duidelijk. Bij Beherman, importeur van Mitsubishi, laat men weten "altijd op zoek te zijn naar opportuniteiten", zoals Qoros. Ook Karel Cardoen, CEO van autosupermarkten Cardoen, laat weten contacten te onderhouden met alle grote Chinese fabrikanten. "Maar volgens ons zijn die nog niet klaar om binnen het jaar naar Europa te komen", aldus Cardoen. "De Qoros 3 Sedan scoort goed inzake veiligheid, maar voor de Europese markt moeten ook de CO2-uitstoot, de prijs en het design goed zitten. Wij hebben vroeger de fout gemaakt om te snel te zijn (Cardoen voerde even de Brilliance BS6 in, tot die wagen ernstig faalde op de crashtests, nvdr.), nu wachten we af tot alles goed zit met de Chinese wagens. Maar vroeg of laat zullen de Chinezen er komen, naar ik denk binnen een paar jaar." Joost Kaesemans van autofederatie Febiac laat weten dat de Chinese constructeurs "tot voor een paar jaar geen nood hadden om naar de Europese markt te komen". "Voor hen was de markt groot genoeg in Azië, maar nu maakt een aantal groepen zich klaar om de overstap te wagen." (Belga)

Onze partners