Senioren spijzen kas van De Lijn

© BELGA

Voor het vijfde jaar op rij is het aantal reizigersritten bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn gedaald: van 532 miljoen in 2014 naar 530 miljoen vorig jaar. De inkomsten stegen wel met 12,9 procent, met dank aan het succes van de abonnementen voor 65-plussers.

De Lijn heeft het boekjaar 2015 in evenwicht afgesloten, zegt de vervoersmaatschappij bij de presentatie van haar jaarresultaten. De tariefhervorming, die in de meeste gevallen op een forse prijsverhoging neerkwam, legt de maatschappij geen windeieren. De inkomsten uit vervoerbewijzen groeiden met 19,4 miljoen euro (+ 12,9 pct) tot 169,8 miljoen.

Abonnement 65-plussers

De Lijn verwijst vooral naar het abonnement voor 65-plussers. Zij reisden vroeger gratis, maar moeten sinds september 2015 jaarlijks 51 euro betalen om bus en tram te nemen. Intussen kochten al 344.000 senioren een abonnement. “Dat is veel meer dan verwacht”, stelt de vervoersmaatschappij.

Het zwaartepunt van de besparingen in deze legislatuur lag in 2015″

Het aandeel betalende reizigers is gestegen van 88,3 procent naar 94,5 procent. Daardoor is de kostendekking voor het vierde jaar op rij toegenomen. Dit jaar zelfs bijzonder uitgesproken: van 15,8 naar 18,7 procent (of 21,6 naar 24,7 procent zonder het leerlingenvervoer). Vorig jaar verklaarde De Lijn-topman Roger Kesteloot nog dat de kostendekkingsgraad van De Lijn bij de laagste in West-Europa ligt.

“Vorig jaar was een behoorlijk lastig jaar”, zei Kesteloot tijdens een gesprek met journalisten. “Het zwaartepunt van de besparingen in deze legislatuur (2014-2019, red.) lag in 2015.” De topman herinnerde eraan dat een hele waslijst aan maatregelen werd opgesteld om te besparen op de interne werking. “Het resultaat is goed, met ongeveer een stabilisering van het aantal reizigers.”

Klus nog niet geklaard

Maar Kesteloot waarschuwt dat de klus nog niet geklaard is. Met het oog op de Europese liberaliseringsregels en mogelijke concurrentie moet De Lijn nog beter doen in de toekomst.

“We kunnen uitgedaagd worden. Daarom moeten we zorgen dat we tegen het einde van de volgende beheersovereenkomst minstens even efficiënt zijn als de private bedrijven”, aldus Kesteloot. “De privébedrijven die nu in onze opdracht rijden, hebben een gemiddelde marge van 5 à 6 procent, terwijl wij in evenwicht zitten. Als we even goed willen doen, moeten we dus nog 5 à 6 procent efficiënter worden.”

De arbeidsvoorwaarden en de lonen zijn niet het probleem, benadrukt de topman. Wel kan er nog gesleuteld worden aan de manier waarop het werk georganiseerd wordt. Kesteloot verwijst met name naar een aantal historische voordelen van het personeel die nog overeind zijn gebleven. “We moeten daarover discussie voeren met de vakbonden.” Voor de topman, die zijn mandaat onlangs met zes jaar verlengd zag, moet De Lijn “er staan tegen 2019”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden: “2014 en 2015 waren de jaren van de omslag. De Lijn ontvangt sindsdien minder belastinggeld, maar kan toch méér investeren en behoudt haar reizigers. Dat heeft heel wat inspanningen gevergd, een besparing hier en extra efficiëntie daar, maar met dit resultaat moeten we het management en het personeel echt feliciteren. Zij geven de onheilsprofeten ongelijk.” (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content