Privé neemt openbare diensten over

20/04/16 om 16:09 - Bijgewerkt om 18:28

Nu de federale, gewestelijke en gemeentelijke overheden steeds meer taken helemaal of gedeeltelijk delegeren naar de privésector, rijst de vraag hoe dat georganiseerd moet worden. Moet de overheid de overgedragen opdrachten en diensten in de hand houden, de regels vastleggen en de coördinatie verzekeren? Of moet ze zich beperken tot een rol als regisseur die de regels bepaalt en de werking superviseert?

De verschuiving van de grenzen tussen privé en openbare dienst heeft uiteraard een budgettaire reden: de druk om op elk niveau te saneren. Ook de regels van de interne Europese markt spelen een rol. Die leggen de afbouw op van het monopolie van de overheidsbedrijven in de grote openbare diensten managen. Europa moedigt de opening van de markt aan in sectoren als de postdiensten, de telecommunicatie, het spoor en het luchtvervoer, water, elektriciteit en gas. Allemaal zaken die vroeger het terrein van overheid waren.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners