Nog drie kandidaat-leveranciers voor elektrische bussen De Lijn

. © BelgaImage

Er zijn nog drie leveranciers in de running voor de bestelling van zes volledig elektrische bussen van De Lijn, die tegen eind 2019 zouden moeten rijden in Antwerpen, Gent en Leuven. Het gaat om VDL Bus, dat een fabriek in Roeselare heeft, en de Scandinavische busbouwers Linkker (Finland) en Volvo Bus (Zweden). Van Hool uit Koningshooikt was geen kandidaat, zegt De Lijn.

In april maakte de Vlaamse vervoersmaatschappij bekend dat Gent, Antwerpen en Leuven elk twee elektrische bussen krijgen met bijhorende oplaadinfrastructuur. Het gaat om een proefproject, als voorbereiding op een ‘groene golf’ later. Vanaf 2019 wil De Lijn immers alleen nog maar bussen met alternatieve aandrijving kopen en vanaf 2025 zouden in stedelijke omgevingen alleen nog elektrische of hybride bussen mogen rijden.

Elektrische bussen vergen een aanzienlijke investering: zo’n bus kost circa 450.000 euro, tegen 220.000 euro voor een klassieke bus. En dan is de nodige laadinfrastructuur nog niet meegerekend.

Vijf leveranciers stelden zich kandidaat om de bussen aan De Lijn te leveren, waarvan er uiteindelijk drie overbleven: VDL, Linkker en Volvo. Met VDL is een van de twee grote Belgische spelers vertegenwoordigd. De tweede, Van Hool, stelde zich geen kandidaat.

De Lijn kiest voor bussen met kleinere batterijen, om niet te moeten toegeven op het aantal plaatsen. Zo zullen de elektrische bussen net als dieselbussen 65 plaatsen hebben, waarvan 25 zitplaatsen.

Door de kleinere batterijen zullen de bussen wel maar 50 minuten kunnen rijden, goed voor 25 kilometer. Met snellaadpunten aan de begin- of eindhalte van de bussen kunnen ze in 7 à 8 minuten worden opgeladen voor de volgende rit. ‘s Nachts worden ze opgeladen in de stelplaats.

In Antwerpen zullen de elektrische bussen rijden op een stukje van lijn 12 (Astridplein-Sportpaleis). Gent krijgt elektrische bussen op The Loop. Voor Leuven wordt nog bekeken welke lijn het meest geschikt is.

‘Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid testen van deze nieuwe technologie die geen schadelijke uitstoot produceert, net als de inpassing in het openbaar domein en de prestaties qua energievoorziening’, zegt Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, in een persbericht. ‘Eenmaal de technologie nog beter op punt staat en verder in prijs daalt, willen we meer elektrische bussen in gebruik nemen.’

Partner Content