Bus van De Lijn hinderen? 107 euro boete

23/08/16 om 16:03 - Bijgewerkt om 16:37

Wie de dienstverlening van De Lijn hindert of belemmert, betaalt daar een boete voor. Dit jaar liepen al 8.440 zondaars tegen de lamp.

Bus van De Lijn hinderen? 107 euro boete

© belga

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft op tien maanden tijd 8.440 boetes uitgedeeld aan weggebruikers die haar dienstverlening hinderen. De openbaarvervoersmaatschappij lijst een en ander op in een mededeling.

Sinds 1 september 2015 staat De Lijn zelf in voor de inning van de zogenaamde verkeers-pv's. Het gaat om inbreuken die de dienstverlening van De Lijn hinderen of belemmeren. Zo'n overtreding wordt bestraft met een boete van 107 euro.

Van september 2015 tot en met juni 2016 schreef De Lijn 8.440 boetes uit, wat overeenstemt met een bedrag van ruim 900.000 euro.

Vier op de vijf boetes kwam op rekening van bestuurders die hun voertuig op een halte hadden geparkeerd. "Dat creëert een gevaarlijke situatie voor de reizigers die willen uitstappen. Omdat de bus dan niet vlakbij de stoep kan stoppen, kunnen de uitstappende reizigers worden aangereden door een (brom)fietser die passeert tussen de bus en de stoep", licht De Lijn toe.

Voor alle duidelijkheid: aan een halte geldt een parkeerverbod voor 15 meter, of ongeveer drie parkeerplaatsen aan beide zijden van de haltepaal.

Mag een controleur van De Lijn je identiteit controleren?

Voor wie twijfelt aan het gezag van een controleur, lijst De Lijn even op wat binnen zijn of haar bevoegdheid valt:

  • Een controleur van De Lijn herken je aan zijn of haar grijze uniform en het Vigilis-logo. In Antwerpen zijn er ook plaatsbewijzentoezichters die vervoerbewijzen mogen controleren. Hij of zij beschikt over een legitimatiekaart.
  • Een controleur van De Lijn heeft - net als de politie - de bevoegdheid om de identiteit te controleren.
  • Dat mag o.a. bij de controle van vervoerbewijzen op naam (vb. een abonnement), wanneer iemand is betrapt op zwartrijden of iemand zich misdraagt in de voertuigen, aan de haltes of in de openbare ruimtes van de Vlaamse Vervoermaatschappij.
  • Als iemand zijn identiteit niet kan of wil geven, wordt de politie erbij gehaald.
  • Indien nodig mag een controleur fysieke dwang gebruiken om iemand staande te houden.

(Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners