"Premie om job bij Desso te willen aanvaarden, is wereld op zijn kop"

07/08/12 om 19:00 - Bijgewerkt om 19:00

Bron: Trends

(Belga) Ondernemersorganisatie Unizo vindt het niet kunnen dat een bedrijf een premie moet geven om werknemers te verleiden op een jobaanbod in te gaan. Dat zegt ze naar aanleiding van het weggestemde voorstel van sociaal plan bij kunstgrasproducent Desso in Dendermonde.

Vakbonden en directie onderhandelden een voorstel van sociaal plan, waarbij de intentie tot collectief ontslag voor 91 werknemers werd omgebogen naar een plan met nog maar vijf gedwongen ontslagen voor bedienden. Onderdeel van het plan was dat enkele tientallen werknemers de overstap maken naar Domo, dat de tufting- en coatingactiviteiten voor de productie van kunstgras en de merknaam van Desso wil overnemen. Wie de overstap maakt, krijgt een premie. De hoogte van die premie werd overigens verhoogd naar 12.000 euro bruto per persoon. "Dat is de wereld op zijn kop", zegt Unizo. "Het is pijnlijk" dat de arbeiders een plan wegstemmen waarbij alle arbeidersbanen behouden werden, zij het bij een andere werkgever. Volgens de ondernemersorganisatie beschouwen werknemers de ontslagvergoeding tegenwoordig als "een recht en een financieel extraatje, ongeacht de verdere tewerkstellingskansen". Unizo geeft directie en vakbonden bij Desso nog een pluim voor hun "vooruitstrevende aanpak" door niet vooral naar hoge ontslagvergoedingen en veel brugpensioen te streven tijdens de onderhandelingen. De organisatie zegt dat ze zich de komende maanden zal inzetten voor de hervorming van het ontslagrecht, met minder nadruk op hoge vergoedingen, en meer aandacht voor herplaatsing en heroriëntatie. (DTM)

Onze partners