Ook toeleveranciers Ford Genk wachten bang af

(Belga) Ook bij de toeleveranciers van Ford Genk zijn het bange dagen. De directies van de betrokken bedrijven werden nog niet op de hoogte gesteld door Ford, zo zei de ABVV-delegatie bij Syncreon na afloop van een ondernemingsraad. Bij de vier toeleveranciers aan de Mondeolaan die via het Conveyor-transportsysteem rechtstreeks verbonden zijn met de Ford-fabriek werken ongeveer 1.300 mensen. Die bedrijven produceren (bijna) volledig voor Ford Genk.

“Geen enkele werkgever van de toeleveranciers heeft op dit moment contact gehad met Ford. Zij hebben op dit moment nog geen informatie, zij kunnen ook weinig zeggen. Men spreekt op dit moment nog zeker niet van een intentieverklaring (tot sluiting, nvdr.) zoals bij Ford”, zei de ABVV-afgevaardige bij Syncreon, Patrick Trusgnach, na afloop van de ondernemingsraad aan de arbeiders. De vakbondsman verwacht de intentieverklaring in de week van 5 november. Bij de verzamelde arbeiders van Syncreon gingen stemmen op om volgende maandag naar de poort van Ford Genk te trekken om er uit solidariteit samen met hun collega’s van Ford de wacht te houden. Er gingen stemmen op om via sociale media ook de mensen van de drie andere Conveyor-bedrijven te betrekken. Syncreon assembleert de dakhemels, de binnenbekleding van het dak van een wagen, alsook spiegels, bekabeling en pedalen. Er werken zo’n 280 mensen. Een van de andere bedrijven is SML, dat motoren, transmissies, achterassen en ophangingen assembleert. Er werken 450 mensen. Daarnaast is er ook IAC, dat dat dashboards en consoles monteert, en zetelproducent Lear. Bij IAC werken zo’n 300 mensen, bij Lear een 220-tal. Syncreon levert ook beperkt aan Volvo, en bij SML wordt ook voor Audi geassembleerd. De vier toeleverancier zijn momenteel, zoals eerder gepland, in tijdelijke werkloosheid. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content