Ook Belgische bedrijven investeerden in Amerikaanse verkiezingscampagne

(Belga) De brouwerijgroep AB Inbev en de supermarktketen Delhaize hebben via hun Amerikaanse dochters, Anheuser-Busch en Food Lion, samen 648.110 dollar (ongeveer 508.000 euro) geïnvesteerd in de campagne van de Amerikaanse verkiezingen. Dat schrijft de onafhankelijke Amerikaanse site www.opensecrets.org.

Van alle Europese bedrijven stortte AB Inbev de grootste bijdrage door: ongeveer 502.000 euro. Van dat bedrag ging 51 procent naar Democratische kandidaten, en 49 procent naar Republikeinse. Anheuser Busch, dat Budweiser produceert, werd in 2008 overgenomen door Inbev. “We denken dat Obama de grote economische impact van Anheuser Busch zal kunnen appreciëren”, aldus de communicatiedienst van Anheuser Busch. “We stellen over het hele land duizenden mensen te werk, die samen jaarlijks 1,2 miljard dollar verdienen”, aldus Anheuser Busch. Ook het merendeel van Food Lions financiële steun kwam terecht bij de Democratische partij: 3.500 euro voor de Democraten, en 2.000 euro voor de tegenpartij. De Amerikaanse dochter van Delhaize Group bevestigde dat ze verschillende campagnes financieel ondersteunde. Buitenlandse bedrijven kunnen hun Amerikaanse afdelingen zogenaamde PACs (Political Action Commmittee) laten oprichten om verkiezingscampagnes financieel te ondersteunen. De kas van die PACs wordt gespijsd door bijdragen van Amerikaanse werknemers of aandeelhouders. (JEWEL SAMAD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content