Ondernemers niet eensluidend over de gevolgen van het slecht weer

23/05/13 om 15:15 - Bijgewerkt om 15:15

Bron: Trends

(Belga) Iedereen lijkt op deze sombere en koude dagen een mening over het slechte weer te hebben. De ondernemersorganisaties in ons land vormen daar geen uitzondering op. Vorige week liet NSZ al verstaan dat het weer "een ramp" betekent voor de modezaken. Nu laat ook Comeos van zich horen: "Er is geen reden tot paniek". Retailspecialist Gino Van Ossel nuanceert.

Ondernemers niet eensluidend over de gevolgen van het slecht weer

NSZ sprak van "zware gevolgen voor de modedetailhandel" door het uitblijven van fraai lenteweer. De omzet van 388 bevraagde kleding- en schoenenwinkels zou dit jaar met 22 procent gedaald zijn tegenover het voorjaar van 2012. Volgens NSZ zullen handelaars na een aantal jaren waarin het weer spelbreker was, steeds meer herfst- en lentekledij en neutrale basisstukken aankopen, eerder dan specifieke zomer- en winterkledij. Donderdag laat ook Comeos van zich horen. De handelsfederatie "sluit zich niet aan bij de klaagzangen over dramatische verkoopcijfers". De modesector kende volgens Comeos een goede maand april, terwijl maart en mei slechter waren dan vorig jaar. "Wanneer je de maanden vergelijkt, deden we het vorig jaar beter. Maar dat is een wat kortzichtige vergelijking. Op jaarbasis worden die slechte periodes wel weggevlakt." Professor Gino Van Ossel, gespecialiseerd in marketing en retail, heeft een verklaring voor die reactie. "Comeos weet dat het consumentenvertrouwen heel laag is en elk bericht waarin staat dat het slecht gaat, olie op het vuur gooit", zegt hij. Hij merkt op dat het weer wel degelijk een rol speelt in de handel, maar dan heel uitgesproken sectorgebonden. In de modesector is het effect het grootst, maar ook sommige voedingsproducten krijgen klappen. "Slecht weer kan een terugval van 20 procent veroorzaken op de verkoop van ijs." "De Belgische retail doet het in Europa bijzonder goed", merkt Van Ossel op. De textielmarkt was in 2012 ongeveer stabiel, waarmee we het veel beter doen dan bijvoorbeeld Nederland. "Ik hoor ook geen paniek bij de grotere spelers", luidt het. "Maar het zomerseizoen zal dit jaar geen topper zijn." Van Ossel merkt daarbij op dat het winterseizoen voor de mode veel belangrijker is, omdat er dan meer gekocht wordt en de stukken duurder zijn. (Belga)

Onze partners