Redactie Trends

‘Zo wint een kmo de oorlog om talent’

Een uur meer qualitytime. Daar kan tegenwoordig voor een jong gezin geen extralegaal voordeel meer tegenop. Dat zegt Daniëlle Vanwesenbeeck, eigenaar van MasterMail en lid van het Vlaams Parlement voor Open Vld.

Nieuwe projecten, nieuwe kansen, nieuwe medewerkers. Zo gaat dat als de economie aantrekt. Dus schreef ons bedrijf, net als vele kmo’s, vacatures uit. We zijn lang niet de enige. Ook ik merk dat de oorlog om het talent agressiever wordt. De juiste mensen vinden is een pak moeilijker dan de jongste jaren. De werkloosheidsgraad is historisch laag, de vraag naar arbeid neemt in snel tempo toe. Laat ons Vlaams-Brabant, waar mijn bedrijf zich bevindt, als voorbeeld nemen.

In 2016 daalde het aantal ‘niet-werkende werkzoekenden’ in Vlaams Brabant met 1,6 procent tot 31.118. Daartegenover stonden in dat jaar 31.794 vacatures open in de provincie. U ziet onmiddellijk het probleem.

Ook in mijn onderneming merken we dat. Als de economie en de bedrijven het goed doen, ga je al snel op zoek naar versterking. De jongste tien jaar konden we voor de technische profielen bijna altijd de geschikte mensen vinden via selectie- of uitzendkantoren. Dat lukt niet meer. De talentenvijver is opgedroogd.

We zoeken dit jaar mensen voor drie functies: een IT’er, een technische productiemedewerker en iemand voor de sales. Ondanks een mooi opgezette campagne en de verspreiding van de vacatures kregen we nauwelijks sollicitaties binnen. De kandidaten die zich aandienden pasten zo goed als niet bij de openstaande vacatures. Ik noem hen de gelukszoekers.

Ik zie twee redenen voor de lauwe reacties: enerzijds de krappe arbeidsmarkt, anderzijds het gebrek aan technisch geschoolde mensen.

Zo wint een kmo de oorlog om talent

Dat de arbeidsmarkt krap is, merken we aan de spanningsindicator. Die meet de verhouding tussen het aantal vacatures en het aantal werkzoekenden. Is de verhouding hoog, dan zal het invullen van jobs vlotter verlopen; is de verhouding laag, dan wordt de arbeidsmarkt krapper. Die verhouding kan sterk verschillen per regio. In West-Vlaanderen is de spanningsindicator heel laag, in Limburg hoog. Beide provincies zagen de vorige jaren de werkloosheid sterk terugvallen. In 2016 daalde de werkloosheid in West-Vlaanderen met 3,5 procent ten opzichte van 2015, in Limburg zelfs met 10,6 procent. Die trend zet dit jaar door. Er zijn dus almaar minder werkzoekenden voor almaar meer vacatures.

Een bijkomende moeilijkheid is dat de Vlaamse kenniseconomie vooral op zoek is naar technische profielen. Dat zijn zowel hoog- als minder hoogopgeleide mensen, maar altijd met een technische bagage. De IT-sector is dan ook de sector die het meest moeite heeft om de juiste mensen te vinden. De weinige mensen die heel goed in de markt liggen worden snel opgepikt door grote bedrijven en multinationals. Zij kunnen doorgaans meer bieden aan de potentiële werknemer: doorgroeimogelijkheden, interessanter salarispakket, bedrijfswagen enzovoort.

Hoe kan een kmo dan het toch het verschil maken in deze oorlog om talent? Wij hebben het over een andere boeg gegooid. Mobiliteit wordt stilaan immobiliteit in Vlaanderen. Tijd wordt belangrijker, voor iedereen. Die brengen we liever niet meer in de wagen door.

Sinds kort adverteren we zeer plaatselijk en plaatsen we borden langs ons bedrijf. ‘Werken in eigen regio!’ ‘Geen files!’ En kijk… vorige week stapte een man met de juiste kennis, de juiste attitude en de juiste werkethiek binnen. Hij had ons vacaturebord gezien, hij zag de files niet meer zitten.

Tijd voor de familie, tijd voor privéactiviteiten worden belangrijker voor onze werknemers. Qualitytime. Ondernemers doen er soms wat lacherig over. Maar wie een uur per dag minder in zijn auto doorbrengt, heeft een uur meer qualitytime. Daar kan tegenwoordig voor een jong gezin geen extralegaal voordeel meer tegenop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content