Zo voorkomt u interne fraude

Bedrijven zijn veel vaker slachtoffer van oneerlijke werknemers dan ze denken. Met deze maatregelen komt u hun praktijken op het spoor.

Diefstal. Vooral in de grootdistributie is dit een probleem. Let op wie er na zijn werkuren nog aanwezig is. Zet camera’s op gevoelige plekken (in- en uitgang van het magazijn enzovoort) en reserveer de toegang voor enkele mensen. Zelfs voor een kleine diefstal kunt u een klacht indienen en een onderzoek starten. De kans dat u de schuldige ontmaskert is klein, maar u ontmoedigt anderen.

Opgeblazen onkostennota’s. Typisch fenomeen bij verkopers die vaak op de baan zijn. De directe manager moet slim zijn in het polsen bij zijn medewerkers. “Was je klant blij met de magnum champagne die je hebt gekocht?” Centraliseer uw aankopen, zodat de vertegenwoordigers geen vrij spel hebben.

Uitzonderlijke afwezigheden. Het aantal opgenomen vakantie- en ATV-dagen is makkelijk bij te houden, maar uitzonderlijke afwezigheden vanwege een ziekte of begrafenis zijn moeilijker te traceren. Een controlerend geneesheer kan hier een oplossing bieden. Overweeg ook om een timesheet in te voeren die door iedereen raadpleegbaar is.

Vertrouwelijke info. Dit soort fraude is moeilijk aan te tonen. Herinner regelmatig aan de sancties voor mensen die informatie lekken. Meld iedere verdacht feit aan de interne audit en houd vertrouwelijke gegevens uit de buurt van stagiairs, uitzendkrachten of werknemers op proef.

Bron: Management

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content