Zo het plan, zo het bedrijf

04/06/15 om 08:27 - Bijgewerkt om 16:54

Geen betere manier voor een durfkapitalist om te zien welk vlees hij in de kuip heeft, dan het businessplan van de starter. Kwantiteit maakt geen indruk op Frank Maene.

Zo het plan, zo het bedrijf

© istock

"Een investeerder ziet meteen als een team een visie heeft die geld kan opbrengen. Dat behoeft geen 50 pagina's uitleg. Destijds gingen Jürgen Ingels en Michel Akkermans van het betaalsoftwarebedrijf Clear2Pay de boer op met 12 slides." Wees dus bondig. Dit wil Frank Maene weten:

Welke markt?

"Wie is uw klant, en waarom zou hij uw product kopen? Anders gezegd: wat is het probleem met de bestaande producten, en waarom is uw product beter?"

Welk omzetmodel?

"Wilt u met eigen verkopers werken, of besteedt u de verkoop uit? Verkoopt u enkel online, of ook offline? Rekent u een prijs aan per product, per kilo, per download, per gebruiker?"

Welke mijlpalen?

"Hoever staat uw product? Hebt u klanten, een team? Zijn er al downloads? Mensen die uw product of dienst testen? En waar wilt u over negen maanden staan? Staat uw product dan op punt? Hoeveel klanten voorziet u tegen dan? Is uw team dan samengesteld?"

Hoeveel geld?

"Elke starter verbrandt geld in het begin. Hoeveel cash verbrandt uw bedrijfje? En hoeveel extra geld hebt u nodig voor de uitbouw ervan? Stel dat u nu 10.000 euro per maand opdoet, en u wilt dat optrekken tot 30.000 euro om te kunnen investeren. Dan moet u op zoek naar zo'n 400.000 euro, of gemiddeld 20.000 euro per maand, gedurende 18 tot 20 maanden.

"Met dat geld hoeft u zich de eerste negen maanden geen financiële zorgen te maken, en kunt u uw tijd besteden aan je product, mogelijke klanten en de uitbouw van uw team. Daarna start een nieuwe financieringsronde, wat nog eens negen maanden vergt. Zo hebt u dus achttien maanden om uit de startblokken te komen."

Welke aandeelhouders?

"U hebt stabiele aandeelhouders nodig, zonder onderlinge meningsverschillen. Beperk hun aantal. Groepeer desnoods een aantal kleine aandeelhouders in een aparte structuur.

"Betaal de lening van tante Mieke terug en zuiver de rekening courant aan, het saldo van vorderingen en schulden tussen de vennootschap en haar vennoten. Breng de intellectuele eigendomsrechten van de team-leden correct over naar het bedrijf. Schakel een boekhouder of revisor in om u bij dit alles te helpen."

Welk team?

"Het belangrijkste is het team. Een goed team met een slecht product zal altijd beter doen dan een slecht team met een goed product. Want een goed team vindt altijd wel oplossingen voor problemen, die er altijd zullen zijn.

"Wij investeren nooit in individuen, altijd in een team. Je moet minimaal met z'n tweeën zijn, het liefst een cowboy en een sheriff. De cowboy wil het Wilde Westen veroveren, de sheriff wil orde en structuur scheppen.

"Alleen kun je niet overleven, u moet iemand hebben met wie u uw zorgen kunt delen, en die als klankbord dient. Bij Apple was Steve Jobs de visionair, het commerciële talent. Steve Wozniak was de technicus, maar hij kon niet verkopen. De een kon niet zonder de ander."

Lees meer over:

Onze partners