Zet nieuwkomers niet op het verkeerde been

16/04/12 om 12:09 - Bijgewerkt om 12:09

Bron: Trends

De meeste adviezen over het integreren van een nieuwe medewerker benadrukken dat u hem veel tijd moet geven om zich in te werken en om zijn collega's te leren kennen. Dat is een misverstand. De eerste dagen zijn cruciaal om de nieuwkomer op de juiste koers te zetten.

Te feestelijk onthaal. Sterke collegiale banden, goede persoonlijke relaties, vriendschappen voor het leven... Die komen later nog. Laat nieuwkomers eerst het respect en de vriendschap van hun collega's verdienen door hard werk.

Te veel training. Je hoort vaak dat nieuwe medewerkers de brede context moeten zien voordat ze goed kunnen presteren. Klopt niet. Ze moeten eerst leren om de taken te vervullen waarvoor ze werden aangenomen. Het bredere kader komt later wel.

Te snel feedback. Nieuwe werknemers zijn nerveus en maken weleens fouten. Het is daarom niet helemaal eerlijk om ze meteen op al hun fouten te wijzen.

Te vage doelen. Elke nieuweling moet in staat zijn om op zijn eerste dag al een van zijn taken te vervullen. Dat geeft meteen voldoening.

Te veel wachten. Hoe vaak gebeurt het niet dat trainers, mentors of supervisors te laat komen of hun afspraak verzetten? Dat is niet alleen enerverend voor de nieuwe medewerker, maar geeft ook een slechte indruk.

Bron: Inc.com

Lees meer over:

Onze partners