Zakendiner zonder fouten

Tijdens een zakendiner kunt u uw band met een goede klant aanhalen. Maar als u niet oppast, kunt u de avond ook bederven.

Wie nodigt u uit? Wees selectief. Nodig alleen belangrijke klanten uit of mensen met wie u al lang zaken doet. Wees ook duidelijk over het doel. Als u iemand uitnodigt van de andere sekse, mag uw uitnodiging niet verkeerd opgevat kunnen worden. Stel eventueel voor dat ieder een collega meeneemt.

Kies een plek die bij u beiden past. Zoek een rustige sfeer op in een restaurant dat de standing van uw bedrijf weerspiegelt. Buitenlandse klanten komen graag in een goed restaurant op een interessante plek. Vraag eventueel naar de voorkeur van de ander. En niet iedereen gaat nadien graag naar een nachtclub.

Pas de gespreksthema’s aan. De eettafel is een informele plaats. U kunt over zaken spreken, maar tover niet meteen een contract uit uw mouw. Dit is een goede kans om informatie te krijgen over een nieuw product van uw klant of over een leverancier waar hij niet tevreden over is. Vermijd persoonlijke onderwerpen zoals politiek en religie.

Wees beleefd. Zet uw gsm uit, tenzij u een belangrijk telefoontje verwacht. Verwittig uw disgenoot daarvan. Laat uw klant het menu kiezen en pas uw keuze aan. Kies geen gerechten die u moeilijk netjes kunt opeten. Wees ook discreet bij het afrekenen. Als u het restaurant goed kent, kunt u uw kredietkaart afgeven bij het binnenkomen. Of betaal op weg naar het toilet.

Bron: Management

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content