Young Leaders/Inspiring Mentors: ‘Meer methodologie dan gevoel’

DE FOTO WERD GENOMEN IN HET MAURICE VERBAET CENTER. © Debby Termonia
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Young Leaders/Inspiring Mentors is een traject van de leiderschapsorganisatie Lead-In, dat een ervaren leider koppelt aan een jonge wolf. Axel Enthoven gidst Gil Delcour.

Axel Enthoven (Founding partner designbureau Yellow Window)

“60 procent van onze omzet halen we uit creatieve ontwerpen voor publieke bussen, touringcars, trams, metro’s en treinen, van Antwerpen tot Sjanghai. Creativiteit is durven te switchen en vertrekken vanuit zaken die niet-conventioneel zijn om naar de essentie te gaan. In bedrijven merk ik dat jongeren meer aandacht besteden aan de methodologie dan aan gevoel. Jongere generaties zoeken meer naar de rechtvaardiging van wat ze doen dan naar creatieve implementatie. Je moet alles bewijzen en onderbouwen. Je voorstel haalt het dan wel, maar een andere oplossing is misschien veel creatiever en beter voor het bedrijf.”

“Een fout die ik vroeger heb gemaakt is dat ik weleens een product heb ontwikkeld waar het cliënteel van mijn klant niet klaar voor was. Ik was te ongeduldig. Je moet heel goed luisteren naar je klanten en afwegen hoeveel verder je met je ontwerp kan gaan dan wat de klant verwacht. Die ontwerpen worden steeds complexer. Vroeger waren er nog ontwerpers die alleen een product ontwierpen, nu zijn het teams.”

“De gemiddelde duur als CEO aan de top van een bedrijf is gereduceerd tot tweeënhalf jaar. Hoe kun je dan nog een langetermijnstrategie ontwikkelen? Je ziet het op de meubelbeurzen waar wij naartoe gaan. Je ziet een kopie van de kopie van de kopie. Zo wil iedereen tegenwoordig tegelijk een shop in the shop, e-commerce of eigen distributie. Echte creativiteit is de durf hebben eruit te springen.”

Gil Delcour (Head of Risk Models & Methods bij verzekeraar AG Insurance )

“Rekening houden met emoties in wat je doet, zowel professioneel als daarbuiten, is wat ik vooral heb geleerd uit de gesprekken met Axel. Die gesprekken hebben me aan het denken gezet over de omgang met collega’s. Ondanks de doelen die je met anderen lanceert in een bedrijf, blijven er grote verschillen bestaan tussen mensen en daar moet je respect voor hebben. Ik probeer mensen zo weinig mogelijk in een richting te duwen en iedereen vertrouwen te geven. Iedereen heeft zijn eigen creativiteit.”

“Mijn werk is risicomodellen beheren. Na zeven jaar in hetzelfde departement is het logisch dat je je de vraag stelt waar je naartoe wil in het bedrijf. Ik blijf evenwel kansen krijgen en evolueren betekent niet noodzakelijk een nieuwe positie, maar gaat vooral over elke dag genoeg uitdaging vinden in wat je doet. Kleine teams kun je rechtstreeks aansturen, maar als je leiding geeft aan grotere teams, moet je vertrouwen geven aan je meer ervaren medewerkers om de ‘juniors’ onder hun vleugels te nemen.”

“Axel beschreef hoe de wereld complexer wordt, waardoor je een heel team nodig hebt om een product te ontwerpen. Hetzelfde zie je in de verzekeringssector. Zeker na de financiële crisis zijn de beleidsmakers veel strenger geworden. Vroeger waren de risicomodellen waaraan ik werk, veel minder gesofisticeerd dan nu en ze worden ook door veel meer mensen gecontroleerd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content