Winkeldiefstal kost consument 205 euro per jaar

12/11/13 om 15:24 - Bijgewerkt om 15:24

Bron: Trends

De detailhandel in België liep in 2012 975 miljoen euro aan inkomsten mis door diefstal uit winkels, fraude van leveranciers, diefstallen door het personeel en administratieve fouten. Er is een verband met de economische crisis, en de consumenten helpen mee de kosten van de criminaliteit betalen.

Winkeldiefstal kost consument 205 euro per jaar

© ThinkStock

Dat blijkt uit de 'Global Retail Theft Barometer' van 'Euromonitor International', een studie uitgevoerd door Checkpoint Systems.

In 2011 werd een vergelijkbare studie gehouden aan de hand van andere criteria. De zogenoemde derving bedroeg in de Benelux in dat jaar 915 miljoen euro.

"Als de studie van dit jaar volgens dezelfde criteria gevoerd zou zijn, was de Benelux uitgekomen op meer dan een miljard euro", verduidelijkt Dominique Reumers, International Account Manager bij Checkpoint Systems.

Voor het afgelopen jaar - 2012 dus - wordt het wereldwijde verlies voor de detailhandel als gevolg van de vier factoren van derving (diefstal uit winkels, fraude van leveranciers, diefstallen door het personeel en administratieve fouten) geraamd op 112 miljard dollar. Procentueel (t.o.v. de omzet) loopt de derving het hoogst op in Mexico en Brazilie? (1,6% ), Argentinie? en de Verenigde Staten (1,5%)

Van de 975 miljoen euro omzet die in België verloren gaat door derving is 47% te wijten aan diefstal door klanten, 28% door personeel, 15% door administratieve fouten en 10% door fraude van leveranciers.

"De kosten van criminaliteit in winkels moeten uiteraard worden betaald", zegt Reumers, wat een weerslag heeft op de prijzen van de producten.

Checkpoint Systems schat dat gezinnen in België rekening moeten houden met een meerkost van 205,1 euro per jaar op hun aankopen, terwijl dat in de rest van de wereld slechts 101,5 euro per jaar is.

Volgens de Belgische handelaren gaan dieven vooral aan de haal met kleine dingen (batterijen, dvd's, scheermesjes) of producten van grote waarde (smartphones, parfum). "Maar we zien dat ook vlees, vis of kaas graag geziene doelwitten zijn geworden", legt Dominique Reumers uit. "Ouders kopen de laatste nieuwe gadgets voor hun kinderen, en als ze geen geld meer hebben stelen ze voedsel", zegt hij.

Op wereldschaal is er een toename van diefstallen, zowel door klanten en werknemers. "We voelen werkelijk de effecten van de economische crisis", zegt Reumers.

Belgische handelaren gaan in het verweer tegen de toenemende diefstallen, en investeerden in 2012 gemiddeld 0,1% van hun winst in beveiligingsmaatregelen, goed voor ongeveer 75 miljoen euro. (Belga/BO)

Onze partners