Wat kunnen sociale media voor uw bedrijf doen?

Sommige bedrijven verkopen uitsluitend via sociale media, andere gebruiken ze om te communiceren met hun klanten. Vaststaat dat elke onderneming of merk zijn voordeel kan doen met sociale media.

Geef klanten een stem op Facebook en Twitter. Veel ondernemingen zijn bang dat de consumenten flink te keer zullen gaan op de fanpagina op Facebook of via uw Twitter-account. Maar pionierende bedrijven zijn het erover eens: sociale media zijn nuttig in alle stadia van de commerciële relatie: om te prospecteren en om de fideliseren.

Stimuleer de verkoop dankzij de mening van klanten. De content die gebruikers genereren kunnen klanten maken van vrienden en prospects. Als u de gebruikers de mogelijkheid geeft om persoonlijke voorkeuren door te geven, kunnen anderen zich daarmee identificeren. Een website die dierenvoeding en -accessoires verkoopt, zag de conversiegraad stijgen met 85 procent sinds klanten hun mening konden geven op de website.

Benader ontevreden klanten. Een bedrijf dat failliet ging, maakte een hoop klanten ontevreden. De overnemer lanceerde na de doorstart blogs met bedrijfsnieuws, Facebook-groepen van beleverde klanten en Twitter-accounts voor snelle info. Dat haalde veel oude klanten over de streep om toch weer te bestellen.

Lagere servicekosten. Communiceren met de klanten via sociale media laat besparingen op de telefoonkosten toe. Eén antwoord op een discussieforum is goedkoper dan allemaal individuele telefoontjes.

Volg de innovaties. Met Facebook Connect kan uw bedrijf veel socialer worden. Houd ook geolokalisatie in de gaten: met Foursquare, Google Latitude, Facebook Places, Gowalla bijvoorbeeld kunt u klanten lokken door een promotie te geven wanneer ze ‘inchecken’ met hun smartphone.

Bron: L’Entreprise

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content