Waarom topmanagers weten dat multitasken achterhaald is

04/06/15 om 17:35 - Bijgewerkt om 17:35

Succesvolle leiders halen alles uit hun agenda en benutten korte vrije momenten om bijvoorbeeld gauw een e-mail op te stellen, maar op multitasken zal niemand ze betrappen. Vier redenen waarom u het volgens Devora Zack, auteur van 'Singletasking', al jaren verkeerd aanpakt.

Waarom topmanagers weten dat multitasken achterhaald is

© iStock

Wat als ons brein zoals een breedbandverbinding werkt? Mensen hebben immers een bovengrens of kanaalcapaciteit: een maximale snelheid waarmee informatie over een kanaal kan worden overgedragen. Komt er te veel informatie op een manager af en neemt hij te veel taken op zich, dan verkleint de kans dat ook maar één van die taken degelijk uitgevoerd wordt.

Dat is precies waar het om draait in 'Singletasking', het recentste boek van Devora Zack. Als CEO van consultancybedrijf Only Connect Consulting helpt ze managers om het beste uit zichzelf te halen. Bedrijven die een beroep doen op Zack zijn onder meer Deloitte, John Deere en CapGemini. Vier redenen waarom u het als multitasker verkeerd doet in uw bedrijf:

1. Multi-tasking verlaagt uw IQ

Multitasking verlaagt uw productiviteit tot 40 procent. Daar kwam Zack achter na enquêtes bij docenten van topuniversiteiten als Harvard en Stanford. Multitasken verlaagt ons IQ. Ons brein kan nu eenmaal niet tegelijk verschillende informatiestromen verwerken van meerdere opdrachten. Helaas doen onze hersenen op zo'n moment aan task-switching. Volgens onderzoeker Earl Miller van de Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) springen ze snel en inefficiënt van de ene naar de andere taak.

2. Het Scattered Brain-syndroom bedreigt uw concentratie

Task-switchten betekent automatisch dat we onze kanaalcapaciteit overbelasten en informatie in verschillende stromen leiden. We trainen ons brein als het ware om ondermaats te presteren. Dat lacht u maar beter niet weg, want volgens Zack kan het leiden tot het Scattered Brain-syndroom (SBS). Zich concentreren wordt onmogelijk. Wie vaak een naam vergeet die hij nog maar pas gehoord heeft, is mogelijk 'besmet'.

Waarom topmanagers weten dat multitasken achterhaald is

© iStock

3. Overstimulatie doet uw brein krimpen

Ons brein krimpt wanneer we te veel tegelijk doen. Dat zie je volgens Zack ook op MRI-scans: het volume van de prefrontale cortex neemt af. De al veel langer aanwezige amygdalae nemen dan het werk over. Dat is slecht nieuws omdat angst en agressie zich meester maken van onze grijze massa. Uw prestaties, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen smelten als sneeuw voor de zon.

4. Het doet u deugd om met iets klaar te zijn

Eén van Devora Zacks mantra's is 'get in, get after it, get out'. U wandelt het kantoor binnen, gaat aan de slag, pakt de problemen aan en u kunt zichzelf aan het einde van de dag 'klaar' verklaren. Zack verwijst in haar boek naar een onderzoek van Harvard Business Review. Hoogperformante leidinggevenden werken en werken tegelijk niet. Ze nemen pauzes, zitten neer om te lunchen of scheppen buiten een luchtje. Dat is een soort mentale ontgifting: wie iets afrondt, mag zichzelf een welverdiende pauze gunnen.

Aan wie zelf aan de slag wil en een duwtje in de rug nodig heeft, geeft Devora Zack graag de volgende raad:

(NC)

Onze partners