Waarom takenlijstjes toch kunnen werken

29/07/11 om 08:00 - Bijgewerkt om 08:00

Bron: Trends

Productiviteitscoach David Allen krijgt vaak het verwijt te veel takenlijstjes te hebben. Zijn antwoord: "Een lijstje is voor velen een lelijk woord omdat het niet tot succes heeft geleid." Hij ziet drie redenen waarom lijstjes vaak mislukken En ja, ook drie oplossingen.

Probleem 1: niet alles opgeschreven. Omdat de meeste lijstjes niet alle acties bevatten, voelt u dat u nog steeds allerlei zaken moet onthouden. Als u niet alles uit uw hoofd opschrijft, blijft uw geest in overdrive draaien.
Oplossing: Maak uw lijst compleet en sorteer de acties per context (telefoneren, computer, thuis, administratie...).

Probleem 2: angst. Als uw todolijst niet elke actie bevat, blijft er een kloof bestaan tussen de realiteit en het einddoel dat u hebt neergeschreven. Hierdoor dreigt het gevoel van controleverlies en angst.
Oplossing: Schrijf alle acties gedetailleerd op zodat er geen onbekend terrein tussen het nu en het einddoel bestaat.

Probleem 3: ontgoocheling. Ooit een lijstje moeten herschrijven omdat u niet alles hebt kunnen afwerken wat u voor een bepaalde dag voorzien had? Het creëert schuldgevoel en nieuw uitstel- en planningswerk.
Oplossing: Zet uw todolijst niet op uw kalender. Alleen de items die niet op een andere dag uitgevoerd kunnen worden, zet u vast op datum en uur.

Op 6 september kunt u persoonlijk gecoacht worden door David Allen tijdens een seminarie in Kursaal Oostende. Informatie en inschrijvingen via www.davidallen.be





Lees meer over:

Onze partners