'Vlaams-Brabant moet een brain magnet zijn'

16/04/15 om 11:38 - Bijgewerkt om 11:38

Vlaams-Brabant heeft alle troeven voor de toekomst: nano-elektronica, e-gezondheidszorg, nieuwe fabricagesystemen en het internet van de dingen. Nu nog een sterke merknaam, zegt Gilbert Declerck van imec.

'Vlaams-Brabant moet een brain magnet zijn'

© Thomas De Boever

Gilbert Declerck, de voormalige CEO van imec en jarenlang de voorzitter van de Vlaamse Commissie Technologiebeleid, is bijzonder optimistisch over de economie van Vlaams-Brabant. De technologische ontwikkeling drijft de cluster rond imec, het universitair ziekenhuis Gasthuisberg en bedrijven als Materialise immer hoger. Evoluties als de fabriek van de toekomst, de digitalisering van de gezondheidszorg en de alomtegenwoordige groei van nano-elektronica zitten in hun DNA. Declerck: "Die trends komen allemaal samen in het internet van de dingen. Sensoren, apparaatjes, nano-elektronica, computerkennis, heel veel software. In elk van die domeinen hebben we in het Leuvense start-ups of zelfs bedrijven die al tien à twintig jaar goed bezig zijn."

Declerck schat dat imec goed is voor ongeveer 2000 banen in het Leuvense en nog eens 3000 banen heeft gecreëerd bij start-ups en bedrijven die zich voor imec in de buurt hebben gevestigd.

Bovendien is er een nauwe samenwerking met de digitale proeftuin iMinds en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) in Gent, en met de technologie-instelling VITO en de energieonderzoeker Energyville in Limburg.

Leuven Mindgate

Je moet de knapste koppen uit de hele wereld weten te interesseren, zegt Declerck. "Geen brain drain, maar een brain magnet zijn. Uitmuntendheidscentra zoals imec of het VIB en hun spin-offs trekken mensen van over de hele wereld aan. Die blijven vijf of tien jaar, en gaan dan terug en beginnen hun eigen bedrijfje of werken ginds aan de universiteit. Daar is niets mis mee. Dat worden onze ambassadeurs. Mond-tot-mondreclame speelt een grote rol. Die mensen reizen de wereld rond. Zij gaan waar er iets gebeurt. We moeten Vlaanderen op de wereldkaart zetten."

Doen we dat voldoende? Declerck: "Daar heb je een punt. We moeten ons als Vlaanderen beter promoten, absoluut. De sterktes samenbrengen en promoten als een geheel. Dat begint men door te hebben."

Leuven Mindgate, het masterplan en de ontwikkelingsorganisatie om Leuven als kennisregio een identiteit te geven, is een belangrijke stap. Daarin past ook het Health House op de campus van de KU Leuven. "Health House zal laten zien wat er mogelijk is in gezondheidszorg en hoe het lichaam werkt", zegt Declerck. Meteen krijgt de kennisregio Leuven een showcase om investeerders en buitenlandse gasten met zijn technologie te verbluffen.

Het volledige interview, met portretten en de klassementen van Vlaams-Brabantse bedrijven leest u deze week in Trends.

Onze partners