Vier manieren om de ‘Wij-economie’ toe te passen

Amerikanen staan bekend als de koningen van “Ik”, maar vandaag zijn zij het die zeggen dat de “Ego Economy” dood is. Leve de “We Economy”. Maar hoe passen we die toe in onze taal van alledag? Facebook bijvoorbeeld zweert bij “wij” voor zijn bedrijfscultuur: “Wij hebben de zin ‘We hebben nog maar één procent van de reis afgelegd’ op onze muren gehangen om ons eraan te herinneren dat we nog maar aan het begin staan van onze opdracht om de wereld meer open en verbonden te maken.” Vier tips om zelf de We Economy toe te passen.

1. Vervang “Ik heb het gedaan” door “Wij hebben het gedaan”. Luister naar de mensen op het terrein en bouw een partnerrelatie op met iedereen die met uw bedrijf samenwerkt: werknemers, klanten, verkopers, leveranciers en anderen.

2. “Ik weet al dat…” wordt “Toon mij eens hoe je dat doet”. Door de overdaad aan informatie kan een leidinggevende vandaag de dag niet meer van alles op de hoogte zijn. Stel uzelf open om zelf uitleg te vragen en heb geen schrik om mensen in dienst te nemen die slimmer zijn dan u.
.
3. “Mijn zaak zou beter draaien als…” wordt “Laten we vanaf vandaag al het mogelijke doen”. De Ego Economy stond vol van zinnetjes zoals “Mijn zaak zou beter draaien als ik nieuwe medewerkers in dienst had genomen” of “…als ik me in een ander land had gevestigd” of “…als ik de contracten met mijn leveranciers opnieuw had onderhandeld.” In de We Economy houden we op te dromen van een betere morgen die afhangt van externe zaken. We geloven in beterschap “right here right now”.

4. Verander “Ik heb het allemaal in mijn eentje gedaan” in “We hebben het samen op poten gezet”. Heb geen schrik om medewerkers te verplaatsen naar andere teams zodat ze niet het gevoel hebben dat ze vast komen te zitten. Sta open voor verandering, want iedereen in uw bedrijf zal er zijn voordeel mee doen en het kan leiden tot grotere marges en meer winst.

Bron: Entrepreneur.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content