Vertel uw verhaal vanaf dag één

18/06/12 om 12:20 - Bijgewerkt om 12:20

Bron: Trends

Met twintig jaar ervaring in de marketingwereld, weet Jo Heirman, partner en directeur CRM bij reclamebureau Proximity BBDO, hoe hij een verhaal moet vertellen. Hij past zijn kennis toe bij de opstart van zijn eigen zaak. Zijn 3 communicatietips:

Het hele startersverhaal leest u vanaf vandaag in Trends.

1. Begin meteen te vertellen

Zelfs nog voor Jo Heirman een pand had voor zijn wellnesscentrum Wu Wei en hij nog geen enkel product of dienst kon aanbieden, begon hij al de band met zijn toekomstige klanten aan te halen. Op zijn blog leest u over de zoektocht naar een gebouw in 2008, de keuze voor een oude drukkerij in 2009, de verschillende stappen van de renovatie, zakenreizen naar wellnessbeurzen of buitenlandse centra of de groei van het team van Wu Wei.

2. Een verhalenwedstrijd als direct marketing

In de laatste rechte lijn naar de opening werd er een verhalenwedstrijd georganiseerd. Geïnteresseerden konden acht weken lang hun verhaal posten. De schrijvers moedigden via de sociale media hun vrienden aan voor hen te stemmen. Wie zijn stem uitbracht maakte zelf kans op een prijs, maar wie stemde op een kandidaat die later won kwam in aanmerking voor een grotere prijs. Het nadeel van een actie via Facebook: het levert geen e-mailadressen op voor direct mailings.

3. Nieuwsbrief met sterke content

In de nieuwsbrief nadien gebruikte hij content van de website en koppelde daar marketingacties aan vast. Zo had Wu Wei nauwelijks twee maand na de opening al een adressenbestand van 6000 mailadressen en vijfhonderd klanten. "Online is het belangrijkste medium om klanten te werven," zegt Jo Heirman. "We krijgen meer reservaties per mail dan per telefoon." Goede content is onontbeerlijk, maar verhalen en dromen volstaan niet om arrangementen te verkopen. "We zorgen daarom dat de promotionele kant van onze nieuwsbrief sterk genoeg is om de mensen in beweging te krijgen.

Onze partners