Verbeter uw baan met job crafting

10/10/12 om 13:47 - Bijgewerkt om 13:47

Bron: Trends

Job crafting is een manier om mensen opnieuw te verbinden met wat ze graag doen door aanpassingen door te voeren in de organisatie en daarbij rekening te houden met de persoonlijkheid en voorkeuren van het personeel. Dat kan op vier manieren.

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Cognitieve crafting: de perceptie van de taken veranderen. Sommige verkopers bellen niet graag naar onbekenden om een afspraak te maken. Ze vinden het vernederend als de klant 'neen' zegt. Uitleggen dat de klant niet hen afwijst, maar gewoon geen interesse heeft in het product, kan volstaan om verkopers te motiveren de telefoon ter hand te nemen.

2 Taakcrafting: taken veranderen, verschuiven of nieuwe taken creëren. De ene verkoper belt niet graag naar nieuwe klanten, terwijl zijn collega dat misschien net wel graag doet. Zorg dat de juiste taken bij de juiste werknemer terechtkomen.

3 Relationele crafting: de manager of de klanten veranderen. Kan een verkoper het niet vinden met zijn manager of klikt het niet met enkele van zijn klanten? Wijs die klanten aan iemand anders toe en koppel de verkoper aan nieuwe klanten en een andere manager.

4 Contextuele crafting: de omgeving veranderen waarin de taak wordt uitgevoerd. Stel dat een verkoper niet zo graag belt, maar wel graag wil thuiswerken. Spreek af dat hij op woensdag kan thuiswerken, maar dat hij op die dag wel zijn telefoontjes doet.

Meer over job crafting en de tevredenheid bij verkopers in de nieuwe Trends, vanaf vandaag in de winkel.

Onze partners