Unizo: ‘Onbegrijpelijk dat Peeters op eigen initiatief sperperiode wil afschaffen’

© belga

Ondernemersorganisatie Unizo reageert met ‘onbegrip’ op het voorstel van minister van Consumentenzaken – en voormalig Unizo-topman – Kris Peeters om de sperperiode af te schaffen. Ook de andere handesfederaties Comeo en NSZ wijzen het voorstel van de minister af.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil de sperperiode, waarin kortingen verboden zijn, afschaffen. De sperperiode werd ingevoerd, zodat consumenten kunnen nagaan of de prijzen tijdens de solden in januari en juli effectief verlaagd worden. Volgens de minister wordt de maatregel evenwel massaal omzeild, waardoor ze beter kan worden afgeschaft. Hoewel Peeters nog wil overleggen met de kleinhandelaren, stuit zijn wetsontwerp intussen op onbegrip bij de handelsfederaties.

‘Onbegrijpelijk

“Het is heel merkwaardig en onbegrijpelijk dat Peeters op eigen initiatief de sperperiode wil afschaffen. Niemand is daar vragende partij voor, ook de grote ketens niet”, zegt Mien Gillis, expert retail bij ondernemersorganisatie Unizo.

Volgens Gillis heeft de sector andere prioriteiten, terwijl de sperperiode helemaal niet ter discussie staat. De kosten stijgen immers, omdat de handelaars moeten investeren in technologische ontwikkeling met de onlinehandel, klinkt het.

De handelaars zijn net meer bezorgd ‘omdat er het hele jaar door korting wordt gegeven’. In het najaar bijvoorbeeld met eerst ‘terug naar school’, ‘mid season sales’ en dan ‘black friday’. “De handelaars zeggen net dat het niet meer houdbaar is”, de marges zijn al klein. Zonder sperperiode zou ook ‘het momentum van de solden verloren gaan’, verduidelijkt Unizo.

Gillis verwijst hiervoor naar andere landen waar de sperperiode op de schop ging. De grote ketens kunnen dan namelijk meer kortingen geven in december, die de kleinhandel bijgevolg noodgedwongen moet volgen. Zonder sperperiode dreigt de voor België unieke mix van ketens en kleinhandel verloren te gaan.

Volgens Unizo moet Peeters eigenlijk het omgekeerde doen van wat hij van plan is, en de administratie de opdracht geven om de regels rond de sperperiode te laten naleven, met controles en sancties.

‘Sperperiode is locomotief’

Ook Comeos, de federatie van de handel, wil dat de sperperiode gehandhaafd wordt. Een afschaffing brengt de koopjesperiode in het gedrang brengen, vreest de organisatie. Comeos uitte destijds ook bezwaar tegen het voorstel om de startdatum van de koopjesperiode bij te sturen. “Daarom willen we ook liever niet dat de sperperiode wordt afgeschaft. Voor ons zijn de solden, begin januari en juli, heel belangrijk. De sperperiode is daarbij een goede locomotief”, aldus woordvoerder Hans Cardyn.

‘Nadelig voor handelaar en klant’

Net als Unizo en Comeos pleit zelfstandigenorganisatie NSZ voor het behoud van de sperperiode. Het Neutraal Syndicaat voor de Zelfstandigen vraagt ‘richtlijnen die duidelijk de puntjes op de i zetten over wat mag en niet mag’. Volgens het NSZ moet duidelijk afgebakend worden hoe lang de periode duurt dat een bepaalde prijs moet worden aangehouden, vooraleer korting mogelijk is. Daarop moeten controles gebeuren, met sancties voor handelaars die tegen de regels zondigen.

“Op die manier krijgt de kleinhandel nog kansen en kan ook de consument niet misleid worden”, verduidelijkt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Anders vreest zij bijvoorbeeld ‘artificiële koopjes’. Zonder speriode kunnen de grote ketens heel de tijd korting geven en dreigt een ‘ratrace naar permanente kortingen’, luidt het.

Partner Content