Marc Buelens
Marc Buelens
partner-hoogleraar management aan de Vlerick Business School
Opinie

25/01/16 om 17:11 - Bijgewerkt om 17:33

Topkeuken met sterren = recept met ongelukken

Complexiteit is een concurrentieel nadeel. Voldoende eenvoud is een onderdeel van bijna elke winnende strategie. Dat zegt Marc Buelens, professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

Driesterrenrestaurants hebben een businessmodel dat lijkt op dat van de mode-industrie. Op hun topproducten verdienen ze weinig, hun nevenproducten zijn vaak rendabel. Yves Saint Laurent, Givenchy en andere Diors verdienen zelden aan hun extravagante kledij die ze op de catwalks showen. De kassa rinkelt pas bij zonnebrillen, handtassen, cosmetica of parfums. Zelfs voor Armani is parfum een geldkoe, maar dan wel met een betere geur dan degene die runderen verspreiden.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners