Tools om nieuwe ideeën te genereren

In de slag om de klant kunt u een dodelijk wapen gebruiken: met iets nieuws komen. Iets waar uw klanten al lang naar verlangen. Met deze tools kunt u uit alle hoeken nieuwe ideeën binnenkrijgen.

Meedenken. Uit interne brainstorms en de analyse van klantreacties kunt u thema’s distilleren die om nader onderzoek vragen. Dat kunt u doen met een online-enquête (www.enquete.be) of door het uitbesteden van dit thema aan partijen die met u willen meedenken.

Visualiseren. Een brainstorm is nuttig, maar heeft meer effect als u de ideeën ook kunt visualiseren. Daar bestaat software voor, zoals MindManager en Mindmeister.

Feedback. Pols bij uw klanten wat ze vinden over uw ideeën. En wat zouden ze een acceptabele prijs vinden? Ook hier kunt u een online-enquête over houden. Er bestaat ook software om de feedback van klanten vast te leggen. Van de respons wordt een zogenaamde ticket gemaakt dat vanzelf in beeld verschijnt als u met die klant contact hebt. Een ticketingsysteem zit in veel CRM-pakketten.

Boek. Creativiteitsgoeroe Edward de Bono heeft een trucje: prik een willekeurig woord en probeer het op een of andere manier in verband te brengen met uw product of dienst (of met uw vraag). Herhaal dat proces een paar keer. Helpt dat niet? Pak dan een boek. Herhaal dit proces net zo lang totdat u een goede inval krijgt.

Bron: bizz
Lees ook het artikel ‘Te veel creativiteit helpt u niet verder’ in Trends van 25 november.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content