Storesquare: 'Focus op de lokale handelaar'

11/03/16 om 19:29 - Bijgewerkt om 19:58

De groei in retail zit voornamelijk in het onlinesegment. Maar voor lokale handelaren is het moeilijk om met grote webshops te concurreren. Daarom bedachten Karel Van Biervliet en Koen Ovaere een nieuwe e-commerceplatform, Storesquare.

Storesquare: 'Focus op de lokale handelaar'

© .

Het duo kreeg het idee voor Storesquare tijdens hun studies aan de Vlerick Management School. Ze zagen de nood aan een e-commerceplatform uitsluitend gericht op plaatselijke kmo's. Die hebben de middelen noch de expertise om te concurreren met Bol.com of Amazon.com. "Een lokale handelaar heeft vaak een uniek en waardevol assortiment. Hij kan het op zijn eentje proberen, maar dan zijn er niet alleen beperkingen in budget en IT-kennis", zegt Van Biervliet. Vorig jaar is het bedrijf overgenomen door Unizo, KBC en Roularta. Die laatste, de uitgever van Trends, heeft een meerderheidsparticipatie. "Het is ook moeilijk om een merk online te bouwen met een beperkt budget. Als lokale handelaren zich aansluiten bij een grotere handelsplaats kunnen ze profiteren van schaalvoordelen."

Er is veel concurrentie. Bol.com en andere grote spelers stellen al lang hun webshop open voor andere handelaren. "Bij Storesquare ligt de focus volledig op de lokale handelaar", zegt Van Biervliet. "In tegenstelling tot Bol.com & co runnen wij geen eigen webshop naast onze marktplaats. We concurreren dus niet met onze partners. De commissie bij een verkoop via ons platform is ook lager dan bij de concurrentie. En het dienstenaanbod is volledig afgestemd op lokale handelaren. Dat gaat van het leveren van verpakkingsmateriaal en verzendingsstickers tot een integratie met facturatiesystemen of helpen met productfotografie."

De uitbreiding van het assortiment, en dus van het aantal lokale partners, is de prioriteit voor Storesquare. Eind vorig jaar startte het met een test in en rond Kortrijk en Roeselare. Tegen eind deze zomer wil het over heel Vlaanderen actief zijn en minstens 1.000 aangesloten handelaren hebben. Ondertussen staat de teller op 220 en is het voornamelijk actief in West- en Oost-Vlaanderen.

Onze partners