Starter Transfeo daagt marktleider voor betaalterminals uit

Yves Lalieu, stichter van Transfeo © BELGAIMAGE

In bijna elke winkel staat naast de kassa een betaalterminal van Wordline. “Overschakelen naar een andere speler kan de handelaar een besparing van 10 à 20 procent opleveren”, verzekert Yves Lalieu van Transfeo.

“Worldline (het vroegere Atos, nvdr) is nog altijd marktleider in betaalterminals, maar er zijn nog minstens tien andere spelers die een alternatief kunnen bieden. Overschakelen naar een andere leverancier kan de handelaar een besparing van 10 à 20 procent opleveren”, verzekert Yves Lalieu. Hij werkte vroeger bij Mastercard en richtte onlangs Transfeo op, een adviesbureau voor betaaloplossingen. “Er zijn maar weinig handelaars die iets afweten van die materie. Ik wil neutraal advies verstrekken. Ik heb met geen enkele firma banden. Overigens zijn besparingen niet het enige waar ik rekening mee houd. Ook de snelheid van de transacties speelt bijvoorbeeld een rol.”

Volgens Lalieu zal de sector de komende jaren een enorme omwenteling doormaken door de komst van het contactloos betalen, de geleidelijke transformatie van de toestellen en de vervanging van de Bancontact-toestellen in 2017. “Dit is hét moment voor handelaars om na te denken over hun betaaloplossingen.”

Transfeo biedt drie diensten aan: het levert een basisdienst voor kleine bedrijven met maximaal vijf betaalterminals (190 euro), het vraagt offertes aan voor middelgrote ondernemingen (de vergoeding stemt dan overeen met een percentage van de gerealiseerde besparing) en het doet consultancy op de maat van grote bedrijven. Transfeo is nog maar net van start gegaan, maar volgens de oprichter is er nu al behoorlijk wat vraag naar zijn diensten. Toch wil hij voorzichtigheidshalve geen cijfers plakken op de verwachte omzet.

Mélanie Geelkens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content