WeTransfer ontwikkelde nieuw advertentiemodel

14/08/13 om 11:21 - Bijgewerkt om 11:21

Bron: Trends

De filesharingwebsite WeTransfer draait rond gratis dienstverlening. Maar door het vernieuwende advertentiemodel en de betalende extra's is de dienst een lucratieve business.

WeTransfer ontwikkelde nieuw advertentiemodel

Gebruikers van WeTransfer kunnen zonder registratie grote bestanden tot 2 gigabyte versturen. Wereldwijd maken maandelijks 15 miljoen mensen gebruik van het eenvoudige en gebruiksvriendelijke systeem; elke dag worden meer dan 1,5 miljoen transfers verstuurd. De Nederlanders Ronald Hans, die bekend werd als blogger en zich Nalden laat noemen, en Bas Beerens richtten WeTransfer in december 2009 op. Naar eigen zeggen zagen ze hun zaak sinds de opstart jaarlijks groeien met 127 procent.

Adverteren met liefde

Het businessmodel van WeTransfer draait rond advertenties en betalende accounts. "Ons advertentiemodel is vernieuwend", zegt Nalden. "Op WeTransfer.com zie je geen banneradvertenties, maar beelden die het scherm vullen." Gebruikers krijgen die wallpaperadvertenties te zien terwijl ze hun documenten up- of downloaden. WeTransfer wil mooie plaatjes tonen die mensen prikkelen en hen doen doorklikken. Met een doorklikratio van gemiddeld 2 procent doet de website het veel beter dan het Europese gemiddelde van 0,014 procent.

"Het is een uitdaging om adverteerders werk te doen afleveren dat aan onze normen voldoet. We hebben een nieuw beeldformaat voor advertenties geïntroduceerd. Veel mediabureaus zitten in hun comfortzone, met banners in hun eigen formaat. We hebben een fulltimeteam dat de content aanpast voor een optimaal resultaat op WeTransfer. We proberen liefde in onze advertenties te stoppen en ze tegelijk zo eenvoudig mogelijk te houden."

Gratis basisservice met extra's

"We maken gebruik van het freemiumbusinessmodel; een gratis stabiele basisservice, met extra's waarvoor je kunt betalen", zegt Nalden. "In het verleden was er vaak vraag naar bijkomende diensten. Sinds september 2012 hebben we de populairste aanvullende wensen gebundeld onder de noemer WeTransfer Plus. Voor zo'n abonnement betaal je 120 euro per jaar. Daarmee kun je onder meer documenten tot 5 gigabyte uploaden, documenten van 50 gigabyte opslaan en een wachtwoordbeveiliging instellen. Slechts 1 procent van onze gebruikers kiest voor dat uitgebreide pakket, maar het is wel daardoor dat we sinds december 2009 winstgevend zijn. We hebben lang net break-even gedraaid."

Julie De Jonghe

Het volledige artikel over WeTransfer leest u in Trends van 15 augustus.

Onze partners