Hoe word je thought leader in je vakgebied?

21/11/13 om 14:35 - Bijgewerkt om 14:35

Bron: Trends

Weet je veel over een onderwerp waar niet veel informatie over te vinden is op het internet? Word dan de 'gedachteleider' van morgen. Ook ondernemers kunnen zich profileren als thought leader en zo business genereren.

Hoe word je thought leader in je vakgebied?

© Getty Images

Wie de namen van Jef Vermassen, Michel Vandenbosch en Carl Devos hoort, denkt aan strafrecht, dierenbescherming en Wetstraatpolitiek. In hun eigen stijl slaagden deze heren erin uit te groeien tot dé Vlaamse autoriteit in hun vakgebied. Ze worden vaak gevraagd om hun mening te geven en zijn thought leaders op hun terrein.

In en rond de wereld van het internet doet zich de jongste jaren een boeiende ontwikkeling voor. Waar mensen vroeger in hun netwerk of in de Gouden Gids op zoek gingen naar een specialist in een bepaald vakgebied, gebeurt de eerste screening vandaag via Google. Of de advocatenkantoren die binnen enkele jaren de eerste resultaten van een zoekopdracht bekleden, ook de meest succesvolle zullen zijn, valt nog af te wachten. Zeker is dat het internet nu al een nieuwe generatie thought leaders heeft voortgebracht, en dat hun succesfactoren niet veel verschillen van hun meer bekende collega's. Toch is de invulling anders. Een 'gedachteleider' verenigt steeds vier factoren in zich: kennis, communicatie, doorzettingsvermogen, en een soort 'X-factor'.

Kennis

Wie gedachteleider wil worden, moet eerst informatieleider zijn. Mensen willen meer informatie over een onderwerp en gaan op zoek naar een specialist. Je moet je onderwerp tot in de puntjes beheersen: de theorie, maar vooral ook de praktijk. Door je kennis te etaleren als keynotespreker op een evenement, als schrijver van een blog, of beter nog een boek, toon je dat jij die specialist bent. Maak je verhaal relevant voor de grote massa en verkies een positieve boodschap boven doemdenken. Meestal gaat dat in de volgende stap gepaard met een verdienmodel, waarbij wie meer gedetailleerde of op maat gesneden informatie wil, op een of andere manier langs de kassa moet passeren.

Communicatie

Uiteindelijk wordt slechts een bepaald percentage van je oorspronkelijke publiek klant. Beknibbel dus niet op inspanningen om die eerste groep zo groot mogelijk te maken. "Zo veel mogelijk mensen moeten je verhaal horen", zegt Steven Van Belleghem, die zelf als thought leader in digitale marketing geldt. De kanalen om je verhaal te verspreiden hangen grotendeels af van je onderwerp. Wie business-to-business werkt, doet er goed aan zijn boodschap op netwerkevenementen en in de vakpers te verspreiden. Maar in het algemeen geldt de regel van het getal en daar scoren de televisie en de nationale kranten nog altijd het best.

Internetondernemer Jessie Dedecker bouwde de reputatie rond zijn platform blog.smartsyndic.be louter online op: "Je moet je bewust zijn van het wantrouwen van de internetgebruiker en er alles aan doen om het vertrouwen te winnen en de bezwaren weg te nemen." Volgens Dedecker onderscheiden experts zich van hun concurrenten door hun deskundigheid en de persoonlijke band met de surfer. "Beide kan je opbouwen via een nieuwsbrief. Te veel ondernemers benaderen die nieuwsbrief als een massamedium, waardoor je niet de broodnodige relaties opbouwt. Probeer de lezer persoonlijk aan te spreken en onderwerpen te kiezen in functie van zijn noden." De moeilijke stap is iemand te doen evolueren van geïnteresseerde naar klant _ de befaamde conversie. Maak het hen zo makkelijk mogelijk contact met je op te nemen.

Doorzettingsvermogen

Expertise opbouwen is een werk van de lange adem en dus niets voor wie uit is op snel winstbejag. Het succes kan geleidelijk groeien, zoals bij Jessie Dedecker of plotsklaps, zoals bij Steven Van Belleghem toen in 2010 zijn boek The Conversation Manager uitkwam. Wanneer jouw onderwerp op het publieke forum terechtkomt, en verschillende media je als expert solliciteren, moet je klaarstaan. De Amerikaanse onlinewijnverkoper Gary Vaynerchuk legde zich toe op digitale marketing. Hij onderhield meer dan zeven jaar lang een dagelijkse videopodcast over wijn. Hij proefde, beschreef en quoteerde er wijnen. Op topdagen volgden meer dan 90.000 mensen zijn programma. En dat legde zijn wijnwinkel geen windeieren: die draait inmiddels een omzet van 60 miljoen dollar.

De X-Factor

Los van hun uitstekende kennis van het onderwerp, hebben echt succesvolle gedachtenleiders iets extra's. Met de juiste dosis humor, creativiteit of passie bespelen ze de gevoelige snaar van hun doelpubliek. Ze beheersen het taalgebruik rond hun thema als geen ander en zijn meestal scherpzinnig en spitsvondig. Zoals juryleden in gelijknamige televisieprogramma's wel eens durven te beweren "heb je die X-factor of heb je hem niet". Maar daarnaast moet een constante dialoog met je doelgroep je in staat stellen hun gevoeligheden te begrijpen en jouw reactie af te toetsen. Dat betekent niet dat je alles zelf moet doen. Steven Van Belleghem let erop alles op een visueel leuke manier te vertalen. "Maar daar kan je je zeer goed bij laten begeleiden."

Simon Van Dorpe

Onze partners