Hoe lokken start-ups internetgebruikers naar hun site?

11/09/13 om 15:58 - Bijgewerkt om 15:58

Bron: Trends

In Brussel vindt op 19 september de Tech Startup Day plaats. Starters leren onder meer hoe ze op het internet moeten opboksen tegen kleppers als Google of Facebook en strijden voor elke minuut aandacht van de gebruiker.

Hoe lokken start-ups internetgebruikers naar hun site?

© Getty Images/iStockphoto

In België zijn er 1,32 miljoen websites met een .be-domeinnaam. 68 procent daarvan zijn Vlaamse sites en 69 procent wordt voor professionele doeleinden gebruikt. De meest bezochte sites in België zijn Amerikaans: Google, Facebook en YouTube, dat tot Google behoort.

Op het internet zijn grenzen van geen tel. Starters die een internetplatform opstarten of via hun website hun product aan de man brengen, moeten opboksen tegen websites uit de hele wereld. De gemiddelde Belg surft 15 uur per week. Hoe kunnen starters, met de bescheiden middelen die ze hebben, er toch in slagen om internauten naar hun platform te krijgen?

Content aan de man brengen

De inhoud van wat je te vertellen hebt, blijft de kern. De digitale zender Acht gebruikt Facebook om met interessante content zijn klanten aan zich te binden. "Achter de Facebook-pagina van Acht zit een geïnspireerde mens die zijn doelgroep goed kent. Door daar met de nodige humor op in te spelen, creëert hij een meerwaarde voor wie de pagina leuk vindt", vertelt Bert Van Wassenhove, auteur en digitaal marketeer bij All the Way, een onderdeel van Heaven Can Wait. "Via content kan je je ook een imago toe-eigenen, denk maar aan de energiedranken Monster en Red Bull. Hun product is een suikerdrankje, maar door het te linken aan extreme sporten krijg je een heel ander verhaal."

Blogs zijn een andere tool om content mee te delen. In de marketing- en communicatiewereld zijn blogs een essentieel wapen om relevante inhoud te brengen. Systematisch gooien prestigieuze agentschappen er hun meest innovatieve ideeën en praktische handleidingen te grabbel. 'Geef om te nemen' is de lijfspreuk, want als er een hype ontstaat rond je blog, genereer je verkeer naar je site. Succesvolle voorbeelden zijn Fi of teehan+lax.

Een verhaal laten opmerken

Volgens Jochen Cloetens van Cleverwood, een marketingbureau gespecialiseerd in sociale media en content, hebben starters het voordeel dat ze spontaan en gepassioneerd zijn. Ze hebben een verhaal te vertellen, maar de kunst bestaat erin dat naar buiten te brengen. "Om je verhaal aan de man brengen, telt op internet in de eerste plaats het technische aspect. De mensen moeten het vinden", weet zijn collega bij Cleverwood Jerry Hamal.

"De optimalisering voor zoekmachines is een belangrijke stap. Zelfs als mensen weten op welke website ze terechtkunnen, gebruiken ze Google. Zorg dus dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terechtkomt." Meer dan 92 procent van de zoektochten eindigt op de eerste bladzijde. Het eerste resultaat mag zelfs 32,5 procent van het verkeer op zijn site verwelkomen. Nummer twee is goed voor 17,6 procent en drie voor 11,4 procent. De tien resultaten van de tweede bladzijde halen samen geen 5 procent.

Om te stijgen in de ranglijst is het van belang je instellingen goed af te stemmen op de algoritmes die Google gebruikt. Een tekst over Mozart die vijf keer 'Beethoven' bevat, maar slechts één keer 'Mozart', komt bij de zoekresultaten voor Beethoven terecht. Een website die je niet regelmatig updatet, zakt in de resultatenranking. Dat kan een reden zijn om je blog op je site te integreren, wat onder meer mogelijk is via de bekende blogsite Wordpress.

Hamal heeft nog een raad voor start-ups. "Mensen kennen startende bedrijven nog niet, dus gaan ze er ook niet naar zoeken. Optimaliseer niet op de merknaam, maar op de zoektermen. Het is ook belangrijk na te denken welke woorden mensen gebruiken voor je product."

Inhoud verspreiden

Goed, je hebt nu relevante inhoud, een verhaal en de basisbeginselen van de zoekoptimalisatie onder de knie, maar welk van de vele platformen kies je om je verhaal te vertellen. Facebook, Twitter, LinkedIn, toch maar via een klassieke billboard, of allemaal tegelijk?

Een Facebook-groep voor senioren heeft weinig zin. Het platform moet aangepast zijn aan de doelgroep, anders mist je boodschap zijn effect. Klassieke media als billboards of reclamespots op radio en tv zijn zeker nog niet afgeschreven, maar starters hebben er vaak het budget niet voor. Met sociale media kan je veel preciezer je doelgroep bereiken. Als je relevante op maat gemaakte boodschappen brengt, blijken mensen open te staan voor reclame.

"Op Facebook hebben mensen een andere, online identiteit", zegt Hamal. "Ze vinden Puma en Mercedes leuk, maar geen merk van toiletpapier of kousen. Voor minder sexy merken is het dus moeilijk." Toch is het niet onmogelijk vult Cloetens aan. "Je kan op Facebook ook je doelgroep samenbrengen rond een thema dat onrechtstreeks verband houdt met je product." Voor Neff, een merk van keukentoestellen, riep Cleverwood een Facebook-pagina in het leven met dagelijkse updates van recepten. "Na een eerste grote groeifase van de groep, krijgen we nu af en toe de vraag: wat doet Neff eigenlijk?"

Simon Van Dorpe

Het volledige artikel leest u in Trends van 12 september 2013.

Onze partners