Belgische micropublishingdienst vult gat tussen Twitter en blog

31/07/13 om 12:14 - Bijgewerkt om 12:14

Bron: Trends

Het light sociaal netwerk CheckThis van twee Brusselaars heeft vorig jaar 910.000 dollar opgehaald in de VS. De eerste afgewerkte versie ligt ondertussen in de appstore van Apple. Daarmee is het klaar om iPhone-creativo's te verleiden.

Belgische micropublishingdienst vult gat tussen Twitter en blog

© Photonews

CheckThis is een micropublicatieplatform waarmee je in een vingerknip een uitnodiging voor een feest kunt maken, een zoekertje plaatsen voor de schoenen die je wil verkopen of gewoon foto's of je mening wilt delen. Het is iets tussen een tweet en een fotoblog.

De typische post op CheckThis bevat een titel en een paar foto's met commentaar op een gekleurde achtergrond. Een vakantiedag, een kooksessie of een vergelijkende studie van schoenen. Je maakt er een gepersonaliseerde reportage van en post hem op Facebook of Twitter. "Je kunt het vergelijken met Instagram, maar met het voordeel dat je verschillende foto's of video's kunt posten: zo maak je een echt verhaal", zegt Frédéric della Faille, de Brusselaar die CheckThis oprichtte met zijn stadsgenoot Melvyn Hills.

App

"We richten ons steeds meer op creatievelingen en hun passies. CheckThis is een light sociaal netwerk, zonder chat, evenementen of porren. Toch stelt de vrijheid die je, in vergelijking met pakweg Instagram hebt, je in staat een echt verhaal te vertellen."

In april lanceerde CheckThis de betaversie van zijn app. "We hebben in die eerste maanden geanalyseerd waarvoor de app precies wordt gebruikt. Eind juni hebben we dan onze eerste echte versie gelanceerd." Momenteel is alles gratis en is er nergens reclame. "We hebben een businessmodel in het achterhoofd, maar moeten eerst bewijzen dat ons aanbod zin heeft", zegt Della Faille. "Pas als we erin slagen onze gebruikersbasis gevoelig uit te breiden tot miljoenen gebruikers, kunnen we de volgende stap doen."

De app is vooral te vinden op smartphones in de 'thuismarkten' België en de VS. Daarna volgen Engeland, Frankrijk en Spanje. Hoeveel mensen CheckThis gebruiken, zegt de start-up niet. Het is in elk geval niet eenvoudig om voldoende kritische massa te halen met een nieuw product als CheckThis, nu de consument wordt overstelpt met apps en sociale netwerken.

Simon Van Dorpe

Het volledige artikel over CheckThis kunt u lezen in Trends van 1 augustus.

Onze partners