Rogil en Keystone fuseren tot haystack

© reuters
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De marktonderzoeksbureaus Rogil Research uit Heverlee en Keystone Network uit Strombeek-Bever fuseren.

Rogil is gespecialiseerd in kwantitatief onderzoek als smaakpanels, neuromarketing en oogbewegingregistratie, terwijl Keystone zich profileerde als kwalitatief psychologisch onderzoeksbureau. De hoofdzetel komt in Leuven, met kantoren in Amsterdam en Dubai. Het bedrijf telt 45 medewerkers.

Onder de nieuwe naam haystack – de juiste oplossing kiezen uit een rist mogelijkheden is zoals een naald zoeken in een hooiberg (haystack) – wil het bedrijf zijn omzet verdubbelen tegen 2017.

Het winstgevende Rogil groeide de afgelopen drie jaar stevig en haalde vorig jaar 1,3 miljoen euro brutomarge. De brutomarge van Keystone daarentegen daalde tot goed 1 miljoen in 2011, een jaar dat met verlies werd afgesloten. Door de crisis staat de markt onder druk.

“Kwantitatieve bureaus deden het in die omstandigheden iets beter dan kwalitatieve”, zegt Ludovic Depoortere, managing director van haystack en daarvoor van Rogil. “Zeker in crisisjaren vragen klanten meer naar cijfers, maar toch ontstaat er een meerwaarde door kwalitatief en kwantitatief onderzoek aan elkaar te koppelen, zoals we nu doen. Het kwalitatieve gaat op zoek naar een verklaring en dat is belangrijk om de cijfers te vertalen naar marketingideeën.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content