Rik De Nolf (CEO Roularta): 'Er is ruimte voor groei, zeker in combinatie met informatie op maat'

15/10/13 om 15:23 - Bijgewerkt om 15:23

Bron: Trends

Roularta Media Group bereikte een akkoord met Alfaport Antwerpen, de werkgeversorganisatie van de Antwerpse havenbedrijven, om de wekelijkse krant De Lloyd uit te geven. CEO Rik De Nolf geeft meer toelichting bij de eerste editie van de vernieuwde krant.

Rik De Nolf (CEO Roularta): 'Er is ruimte voor groei, zeker in combinatie met informatie op maat'

© belga

Waarom hebt u besloten om in te gaan op de vraag van Alfaport Antwerpen om een opvolger voor De Lloyd te publiceren?

Rik De Nolf: "Het was het enthousiasme van Miranda Keuters, directeur van onze B2B Media-afdeling, die mij overtuigd heeft. Daarenboven zie ik synergiemogelijkheden met andere Roularta-publicaties, zoals Industrie Technisch Management."

Hoe groot is de tak B2D Media binnen Roularta?

Rik De Nolf: "Binnen de groep is die nog relatief klein qua omzet, omdat onze meeste producten zich tot het grote publiek richten. Maar ze groeit constant. B2B Media publiceert een aantal sectorspecifieke vakbladen, zoals DataNews voor de IT-sector, Grafisch Nieuws en M&C voor de print- en communicatiesector, meerdere vakbladen voor de medische sector zoals de Artsenkrant en de Apotheker, e.d.m."

"Waar we ook veel groei verwachten is in de 'business information', informatie op maat van de bedrijven. Wij hebben onlangs Euro DB overgenomen, omdat wij een mooie complementariteit zien met onze Trends Top-afdeling, die meer op de B2C-markt gericht. B Information, zoals deze nieuwe activiteit heet, levert informatie op maat aan banken, bedrijven, instellingen, e.d.m. Deze gegevens kunnen dienen voor kredietverlening, maar ook voor andere aspecten van de bedrijfsvoering, zoals marketing."

Zal u de diensten van B Information ook aan de abonnees van Flows?

Rik De Nolf: "Dat hebben wij nog niet bestudeerd maar dat zou kunnen. Alle bedrijven hebben goede informatie nodig om doelgroepen te kunnen uitfilteren en de goede 'targets' uit te kiezen."

Verwacht u dat de markt van de B2B ook organisch zal blijven groeien?

Rik De Nolf: "Ja, maar eerder dankzij de totale service die we aan bedrijven kunnen aanbieden. Informatie is immers veel breder dan nieuws, en we hebben gespecialiseerde analisten in huis, die op maat oplossingen kunnen bieden aan de bedrijven. Het gaat niet alleen om databases, maar ook over 'know how' om deze gegevens ten volle te kunnen benutten."

"Ook in het meer journalistieke werk zien we groei, bijvoorbeeld in online informatie en websites. We zijn voortdurend aan het zoeken naar de beste manier om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de lezer. Waarbij we moeten vaststellen dat de 'print' nog steeds heel veel comfort en gebruiksgemak biedt en dat die niet meteen vervangen kan worden. Het is dus een kwestie om te observeren hoe de consument evolueert."

Flows komt uit als een papieren weekblad. Is dat een statement?

Rik De Nolf: "De vraag naar digitale kranten is nog steeds relatief klein. Liefst 85% van de abonnees die we via het internet verwerven, wil een papieren krant of magazine. Op de landingspagina op de site bieden we drie mogelijkheden aan: online alleen, online en papier, en papier alleen. 70% kiezen voor de tweede optie. En liefst 15% die via het internet een abonnement nemen, kiest voor papier alleen."

"Een ander voorbeeld. Al onze abonnees van Knack en Trends hebben de mogelijkheid om op PC of tablet hun magazine te lezen. Tot voor een paar jaar maakten slechts 1 à 2% van de abonnees gebruik van deze mogelijkheid. Nu zitten nog maar aan 5%. Dat is nog altijd niet formidabel, he... "

Roularta versleutelt zijn artikels op het web niet. Overweegt u om informatie op de sites betalend te maken?

Rik De Nolf: "U moet het onderscheid maken tussen de verschillende bladen die ook digitaal worden aangeboden en die u niet kan lezen tenzij u een abonnement hebt, en de artikels die men op de sites kan lezen. Die zijn nog gratis (wat ook het geval zal zijn met Flows, nvdr), maar in de toekomst zullen de lezers er wellicht voor moeten betalen."

"Wij starten overigens in januari met een experiment met de Krant van West-Vlaanderen. Wij versturen twee maal per dag nieuwsbrieven met lokaal nieuws naar 150.000 adressen. Vanaf januari zullen we in die nieuwsbrieven de informatie kort geven, en als de mensen meer willen lezen, dan gaan ze moeten betalen voor een paswoord. Nadien kan dat systeem mogelijk uitgebreid worden naar andere titels."

Ook naar Flows?

Rik De Nolf: "Dat zou kunnen, maar dat is echt nog niet aan de orde van de dag. Sowieso moeten we eerst op de resultaten wachten van de experimenten met de Krant van West-Vlaanderen en met L'Express in Frankrijk. Het is dus veel te vroeg om op die vraag te antwoorden."

Hoe denkt u dat de markt van de B2B media zal evolueren?

Rik De Nolf: "Wij zijn gestart met de overname van Industrie en nadien van Technisch Management, die we hebben samengevoegd hebben tot ITM. Wij stellen vast dat er een grote behoefte aan informatie is in de markt, maar tegelijkertijd is er weinig ruimte voor concurrentie. Bundeling kan dus een oplossing bieden. Als je dan nog eens een degelijk abonnementenbestand opbouwt en de nodige service aanbiedt, dan kun je een werkelijke 'community' opbouwen rond een bepaalde thematiek. Print biedt nog steeds heel veel comfort en zal niet meteen vervangen worden"
Philippe Van Dooren

De eerste editie van de nieuwe De Lloyd-krant 'Flows'- gekoppeld aan online nieuws en nieuwsbrieven - verschijnt op 16 oktober.

Lees meer over:

Onze partners