Renson Ventilation: 'Meer ideeën dan capaciteit'

04/11/15 om 15:08 - Bijgewerkt om 15:08

De jongste vijf jaar heeft Renson zijn groepsomzet verdubbeld. "Onze leidraad is constant innoveren", zegt CEO Paul Renson.

Renson Ventilation: 'Meer ideeën dan capaciteit'

© .

Voor Renson was 2014 een topjaar. De groepsomzet steeg met een vierde tot 125 miljoen euro en het familiebedrijf telt intussen 680 werknemers. De omzet van de specialist in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen verdubbelde in vijf jaar. Innovatie is de motor van de groei.

"Driekwart van onze groei komt van producten die maximaal vijf jaar op de markt zijn", duidt Paul Renson. Elk jaar lanceert Renson tien tot twaalf nieuwigheden. De groei komt zeker niet enkel van de terrasoverkappingen, de jongste van de drie niches. Ook in ventilatie blijft Renson vernieuwen met bijvoorbeeld vraaggestuurde ventilatiesystemen of de koppeling daarvan met warmtepomptechnologie. De stroom aan nieuwe producten dankt Renson aan een forse O&O-afdeling die meer dan zestig medewerkers telt. En dat is nog onvoldoende. "Het gaat zelfs met zestig mensen nog te traag", sakkert Paul Renson. "We hebben meer ideeën dan capaciteit."

Open innovatie

Om dat op te vangen, gooit Renson het vaak over een andere boeg. De onderneming is fan van open innovatie en realiseerde de voorbije jaren projecten in samenwerking met onder andere Barco en Velux. Samen met Velux ontwikkelde Renson een zelfregelend ventilatierooster dat kan worden geïntegreerd in de nieuwe generatie dakvensters. "We zijn daar zeer blij mee en hebben er veel uit geleerd", geeft Renson toe. "Samenwerken met een speler als Velux was fantastisch. Velux levert wereldwijd en kan zich geen fouten permitteren. We hebben bovendien geleerd hoe we ons merk mondiaal kunnen uitspelen."

Export staat met stip genoteerd in de groeiambities van Renson en dat hangt nauw samen met de mogelijkheden die het ziet op de renovatiemarkt. "In ons land gaat het in die branche om twee tot drie miljoen huizen. Europees wachten 230 miljoen woningen op renovatie." Buiten Europa is Renson al vertegenwoordigd in onder meer China, India, Australië en de Verenigde Staten.

En kan Renson werknemers vinden en houden om die innovatie in eigen land op peil te houden? Hoger opgeleide profielen zijn geen probleem, de uitdaging zit bij de arbeiders. "In de regio Waregem bedraagt de werkloosheid bij arbeiders nauwelijks 3 procent. We kijken actief naar oplossingen zoals het aanwerven van 50-plussers, werkplaatsleren en samenwerking met maatwerkbedrijven", besluit Paul Renson. (WT)

Onze partners