Prikkel alle zintuigen van de kerstshopper

08/11/11 om 13:45 - Bijgewerkt om 13:45

Bron: Trends

Winkeliers moeten zich goed voorbereiden op de kerstperiode. Ze kunnen hun verkoop opkrikken door alle zintuigen van de klanten aan te spreken.

Geur. Door een aangename geur in uw winkel te verspreiden, kunt u de verkoop stimuleren. Van een kruidige of zoete geur krijgt de shopper trek, maar niet alleen naar eten. Wie honger heeft, koopt gewoon meer.

Geluid. Speel muziek in de winkel, maar maak de klanten niet gek met continue kerstmuziek. Ook het volume en tempo spelen een rol. Hoe trager het tempo, hoe trager de mensen door de winkel wandelen en hoe meer ze in hun mandje steken.

Smaak. Proevertjes uitdelen heeft soms niet alleen een effect op de aankoop van dat ene product, maar op de aankoop van alle producten.

Tast. Zorg voor voldoende ruimte tussen de rekken. Klanten die langs elkaar moeten wrijven om te kunnen passeren, verlaten sneller de winkel. Ze willen ook graag de producten kunnen vastpakken en uitproberen.

Zicht. Het oog van de mens wordt het meest aangetrokken door kleur. Rood en oranje zijn opwekkende kleuren, groen en blauw zijn kalmerend. Er is geen kleur die meer aanzet tot aankopen dan andere, maar u moet de kleuren van de winkel wel aanpassen aan de producten.

Bron: Inc.com

Lees meer over:

Onze partners