Populaire merken moeten betalen voor Facebook

© reuters
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De sociaalnetwerksite Facebook is niet meer gratis voor populaire merken. De kans is erg klein dat hun gewone, gratis berichten nog opduiken in het nieuwsoverzicht van hun fans.

Pas als merken het bericht als betalende advertentie plaatsen, krijgen ze een voldoende groot bereik. Social Lab Group, dat is gespecialiseerd in marketing via sociale media, kwam tot die conclusie na de analyse van 1487 Belgische pagina’s van merken.

Elke gebruiker krijgt op de netwerksite een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht, met onder meer berichten van zijn vrienden en de merken die hij volgt. Facebook filtert en rangschikt die automatisch.

De gratis berichten van populaire merken worden weggemoffeld, blijkt uit het onderzoek. Een bericht van een merk met 2500 fans bereikt nog 20 procent van die groep. Merken met meer dan 25.000 fans bereiken met gewone berichten hoogstens drie op de honderd volgers. Gemiddeld wordt 90 procent van de fans van een merkenpagina niet bereikt.

19 procent van de geanalyseerde merkenpagina’s betaalt daarom voor reclame op Facebook waarmee ook niet-fans kunnen worden bereikt. Daarmee krijgen ze toegang tot alle 3,6 miljoen Belgen die dagelijks op Facebook actief zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content