Parcify trekt naar Nederland

PARCIFYRuim 95 procent van het vervoer bij Parcify is CO2-neutraal.
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het koerierbedrijf Parcify, waarin bpost deze zomer een meerderheidsbelang van 57 procent verwierf, is de winnaar van Trends Business Tour 2016 in de provincie Antwerpen. De starter was behoorlijk verrast met zijn overwinning, maar ontvouwde meteen voor volgend jaar uitbreidingsplannen naar Nederland.

Christophe Van Olmen, de verkoopdirecteur van Parcify, beklom gisterenavond behoorlijk verwonderd het podium in Frame 21 in Herentals. De Antwerpse onderneming is pas vorig jaar opgericht, maar schoot nu al de hoofdvogel van Trends Business Tour in de provincie Antwerpen af. Parcify is dan ook een bijzondere nieuwkomer. Het bedrijf ontwikkelde een app om pakjes rechtstreeks af te leveren bij de consument, waar die zich ook bevindt.

In steden mislukt de bezorging van liefst een vijfde van de pakjes, doordat de persoon op het moment van de levering niet thuis is. Dat leidt tot nutteloos rondrijdende bestelwagens en bijkomende leveringspogingen. Dankzij zijn app kan Parcify de consument lokaliseren via lokaliseert de gps in zijn of haar mobiele telefoon. “We brengen het pakje overal waar we gratis binnen mogen. Zeven dagen op zeven, van 7 uur ‘s morgens tot middernacht”, meldt Christophe Van Olmen. Ruim 95 procent van het vervoer bij Parcify is CO2-neutraal. Het bedrijf werkt hoofdzakelijk met fietskoeriers die de laatste kilometers tot de bestemmeling afmalen. De bekendste en belangrijkste klant van Parcify is Bol.com.

De hoofdaandeelhouder van Parcify is het beursgenoteerde bpost, dat bij de kapitaalverhoging van afgelopen zomer anderhalf miljoen euro injecteerde. Daarmee verwierf bpost een controlebelang van bijna 57 procent in de onderneming. Twee andere aandeelhouders zijn CEO Patrick Leysen en medeoprichter en bestuurder Jonas Coenen.

“We hebben vandaag vijftien werknemers. We zijn actief in Antwerpen, Brussel en Gent. Volgend jaar willen we uitbreiden naar Nederland, waar e-commerce al sterker aanwezig is dan in België”, duidt Van Olmen.

Zorginstelling wint in Limburg

In Limburg is vzw De Meander de winnaar geworden van Trends Business Tour 2016. Directeur Luc Lemkens was al even verrast over de overnwinning als Christophe Van Olmen van Parcify. “Ik ben helemaal van mijn melk. Ongelooflijk. Dit is echt buiten verwachting”, stamelde hij. De Meander is een zorginstelling in Dilsen-Stokkem die 150 mensen met een mentale en/of fysieke beperking behandelt. De vzw ontwikkelde het digitale platform Zorgonline, waarmee ze de zorg, het personeelsbeleid, de logistiek, de financiën, de interne communicatie, op een uniforme manier stuurt. Ook mensen die niet kunnen lezen en schrijven kunnen het gebruiken voor diverse toepassingen, via eenvoudige tastfuncties op het scherm.

Zorgonline werd vanaf 2012 gecommercialiseerd in een aparte vennootschap, waarvan vzw De Meander een minderheidsaandeelhouder is. Informaticus Maarten Creemers, die Zorgonline ontwikkelde, is de meerderheidsaandeelhouder.

Zorgonline wordt intussen in heel Vlaanderen gebruikt, door bijna vijftig andere instellingen uit de zorgsector. “Als vzw investeren in innovatie is niet vanzelfsprekend”, vindt Luc Lemkens. “Ons team van 175 mensen heeft het toch gedaan. Het heeft ons als organisatie heel sterk vooruit geholpen. Nu het product in heel Vlaanderen wordt gebruikt, willen we het ook elders gaan ontwikkelen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content