Overwin uw businessangsten in 5 stappen

23/01/13 om 17:08 - Bijgewerkt om 17:08

Bron: Trends

Hoe bouw je genoeg zelfvertrouwen op om de grote angsten te overwinnen? Door klein te beginnen. Caroline O'Connor; docent aan het Amerikaanse Hasso Plattner Institute of Design, en Sarah Stein Greenberg, managing director van die instelling, combineren traditionele managementkennis met ingenieurs- en productontwikkelingcursussen.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Snuffel op onlinefora. Lees mee wanneer potentiële klanten informatie delen, grieven uiten en vragen stellen. Dat is de virtuele tegenhanger van rondhangen in een populair café. Zoek niet naar beoordelingen van kenmerken, functies of prijzen, maar probeer te weten te komen wat de bezoekers wensen en wat hun zorgen baart.

2 Bel naar de klantendienst van je eigen bedrijf. Doorloop die ervaring als was je zelf een klant. Noteer hoe het probleem wordt aangepakt en hoe je je tijdens het gesprek voelt.

3 Ga op zoek naar een niet voor de hand liggende expert. Wat weet de receptionist in je gebouw over de klantbeleving in uw bedrijf? Werk je voor de gezondheidssector? Praat dan een keer met een medische assistent in plaats van met een arts.

4 Gedraag u als een spion. Trek met een tijdschrift en een mp3-speler naar een winkel, een sectorbijeenkomst of de kantine. Doe alsof je leest terwijl je observeert. Hoe reageren de mensen op het aanbod van je bedrijf? Wat kan je afleiden uit hun lichaamstaal?

5 Interview nu en dan een (potentiële) klant. Schrijf een paar open vragen neer rond je product of dienst. Trek naar een plaats waar je klanten geregeld samenkomen, kies iemand uit en vraag of je enkele vragen mag stellen. Vis bij elke vraag naar meer details. Zelfs als je denkt het te begrijpen, vraag je "waarom?" of "kunt u mij daar wat meer over vertellen?". Krijg mensen zover dat ze gaan graven in hun eigen onderliggende veronderstellingen.

Bron: de nieuwe Trends/Harvard Business Review

Onze partners