Ook aan de telefoon moet u non-verbaal communiceren

Het handige van telefoneren is dat u intussen uw mails kunt bekijken of verder werken aan een ander taakje. Toch? Nee dus. Uw gesprekspartner vormt zich voornamelijk een mening over u op basis van non-verbale signalen. Uw woorden tellen voor slechts 20 procent van de telefonische communicatie. Tien tips.

1. Antwoord nadat de telefoon twee of drie keer is overgegaan.
2. Begin met een korte en aangename begroeting. Noem de gesprekspartner bij zijn naam en maak duidelijk dat u helemaal beschikbaar bent om vragen te beantwoorden. Zeg nooit dat u hem niet kunt helpen. Het minste dat u kunt doen is hem doorverbinden naar de juiste afdeling.
3. Wees aandachtig. Laat de ander uitspreken en neem nota als er vragen opkomen.
4. Uw stem is heel belangrijk, want die brengt emotie over. U kunt uw stem versterken door lichaamstaal te gebruiken: zit rechtop, glimlach en maak gebaren die uw boodschap ondersteunen.
5. Vermijd een persoonlijk oordeel te geven (“Helaas is meneer Meier vandaag niet op kantoor”).
6. Stel oplossingen voor.
7. Zoek een kalme omgeving op en sluit de deuren en vensters.
8. Spreek in positieve formules.
9. Recapituleer op het einde van het gesprek wat u bent overeengekomen en vraag uw gesprekspartner of alles duidelijk is.
10. Bedank voor de oproep.

Bron: Stepstone

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content