Onlinelessen over data science

© .
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Door de digitalisering verzamelen bedrijven bergen digitale gegevens over hun processen, producten of klanten. Maar het is een kunst uit die gigantische hoeveelheden digitale informatie de juiste conclusies voor uw bedrijf te trekken. Die kunst heet data science.

Het Leuvense DataCamp speelt met zijn onlineleerplatform in op de nood aan data scientists. “Wij zijn een onlineschool voor data science”, zegt CEO Jonathan Cornelissen. “Je kunt bij ons op een interactieve manier de statistische programmeertaal R leren. Dat is voor data science wat html is voor het internet. We bieden ook lessen aan over andere technologieën, zoals Python en binnenkort SQL.” De afgelopen weken kwamen er 10.000 studenten per week bij op het platform. DataCamp telt nu 520.000 accounts. De starter hoopt begin volgend jaar een miljoen accounts te hebben. “De studenten zijn vaak 25- tot 35-jarigen die een carrièreswitch willen, maar we krijgen ook almaar vaker vragen van bedrijven die hun klassieke ingenieurs willen trainen in data science.”

De Leuvense cvba, die officieel Data Science Central heet, is eind 2013 opgericht en haalde intussen consultancybureaus, financiële organisaties en internetbedrijven als AirBnb en eBay binnen als klant. “Ongeveer de helft van de klanten komt uit de Verenigde Staten”, zegt Jonathan Cornelissen. DataCamp heeft behalve in Leuven ook een vestiging in Boston. Het Vlaamse onderzoekscentrum iMinds investeerde 50.000 euro en een businessangel en Techstars zorgden samen voor nog eens 150.000 euro. Vervolgens haalde de starter tweemaal een miljoen dollar op bij het Amerikaanse technologiefonds Accomplice.

Het bedrijf is opgericht door drie vennoten: Jonathan Cornelissen, Martijn Theuwissen en Dieter De Mesmaeker. Die laatste is de enige van de drie die vanuit België werkt. DataCamp geeft geen precieze omzetcijfers, maar zag zijn team groeien tot 23 mensen en zoekt nog software-ingenieurs. De concurrentiestrijd in de wereld van e-learning is hard, maar DataCamp zegt er klaar voor te zijn omdat het zich specialiseert in een leeromgeving enkel voor data science en omdat het een goed netwerk van academici en experts heeft opgebouwd. Cornelissen vergelijkt de situatie met uitgeverijen die de beste auteurs onder contract hebben. “Wij hebben de beste mensen aan ons verbonden om de lessen te maken.” DataCamp, dat zich liet begeleiden door techstartcoach SO Kwadraat, betaalt hun royalty’s op de inkomsten uit hun lessen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content