Online of offline winkelen

15/11/15 om 11:14 - Bijgewerkt op 13/11/15 om 18:55

De webwinkel van het Gentse Shopister kun je nog het beste zien als een onlinewinkelcentrum: verschillende kleding- en schoenenwinkels bieden op één plaats hun waren te koop aan.

Online of offline winkelen

© iStock

Vorige week trapten Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) en Karel Van Eetvelt van de zelfstandigenorganisatie Unizo de campagne 'Het internet. Ook uw zaak' op gang. Het aantal handelaars dat zijn producten via een webwinkel aanbiedt, blijft in ons land bijzonder laag, terwijl 64 procent van de Belgische consumenten vorig jaar online iets kocht. De campagne moet handelaars stimuleren te investeren in een webwinkel.

"Kleine zelfstandigen hebben vaak de financiering en de tijd niet om een webshop te starten", zegt Davy De Witte, oprichter van Shopister.com. Voor 79 euro per maand en 2 procent commissie op de verkoop kan een handelaar zijn producten via Shopister.com verkopen, zonder dat hij er tijd hoeft in te steken. Shopister heeft onder meer een fotograaf in dienst, die de winkels afrijdt om producten te fotograferen. De start-up zet die producten zelf online en zorgt ervoor dat als in de bakstenen winkel een item wordt verkocht, het automatisch uit de webwinkel verdwijnt. "Sommige winkels werken voor bestellingen nog met Excel. Voor hen hebben we een stockbeheerprogramma gemaakt", zegt De Witte.

Shopister is geen gewone websitebouwer. De producten van de winkels die meedoen - op dit moment een dertigtal - komen in één webwinkel terecht, waarvoor Shopister zelf de marketing doet via advertenties op Facebook, via Google Adwords en mailings. "We willen een omnikanalen-dienst zijn", zegt Davy De Witte. "Dat betekent dat de consument tijdens elke stap van het verkoopproces beslist of hij online of offline winkelt. Het kan zijn dat iemand online een kledingstuk zoekt, maar het in de winkel wil passen. In dat geval is onze site een reserveringsinstrument. Als hij het product online koopt en thuis laat leveren, zijn we een webshop." Een van het twaalftal aandeelhouders dat De Witte rond zich verzamelde, is de digitalemediaspecialist Cain Ransbottyn, die als medevennoot de marketing onder zijn hoede krijgt. Shopister, dat zich op dit moment enkel op kleding- en schoenenwinkels richt, heeft zijn eerste klant in Nederland beet en wil op termijn groeien in het buitenland. Ongeveer 2000 bezoekers registreerden zich al op de site.

Onze partners