Nieuw Belgisch sneakermerk Waz

Schoenen waarvan je de kleur en het patroon kunt aanpassen aan je stemming of je outfit. Dat is het idee achter het nieuwe schoenenmerk Waz, gelanceerd door twee jonge Belgische ondernemers.

Schoenen waarvan je de kleur en het patroon kunt aanpassen aan je stemming of je outfit. Dat is het idee achter het nieuwe schoenenmerk Waz, gelanceerd door twee jonge Belgische ondernemers.

De sneakers mikken op stadsjongeren tussen 15 en 25, die er graag hip uitzien, maar niet het budget hebben om zich schoenen in allerlei kleurtjes aan te schaffen.

Na een voorbereidend traject dat hen tot in China bracht, ontwikkelden Rudy Kabimbi en Bastien Folens samen met een Portugese partner een schoen uit leder en doorzichtig plastic.

Afzonderlijk verkrijgbare inlegstrips in diverse kleuren en patronen maken het mogelijk de schoenen te customizen. De schoenen zijn sinds half mei te koop voor 75 euro; de inlegstrips kosten 15 euro per paar.

De jonge bedrijfsleiders, die tot voor kort aan de slag waren bij Deloitte en KPMG, investeerden al bijna 80.000 euro in de productontwikkeling en een voorraad van 2000 paar. Ze konden hun bedrijf oprichten door een lening aan te gaan bij verwanten en een paar investeerders, in ruil voor een handvol symbolische aandelen in de onderneming.

Ze kunnen uiteraard niet bogen op de faam van een merk als Converse, maar mikken resoluut op de originaliteit en de X-factor van hun product. Wat marketing betreft, trekken de ondernemers de kaart van typische jongerenkanalen zoals het internet en de sociale media. Daarnaast wisten ze enkele bekende Belgen te strikken om hun merk te promoten, zoals DJ Daddy K en zangeres Noha Moon.

De schoenen zijn te koop in zeventien trendy winkels. Maar het risico is niet min: het Belgische schoenenmerk Jojo Project bijvoorbeeld, dat in 2010 werd gelanceerd door twee andere jonge ondernemers, is alweer van de radar verdwenen.

Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content