Naadloos stikken met de laser

24/06/16 om 19:52 - Bijgewerkt om 20:09

Dankzij Mèrline hebt u binnenkort geen last meer van de naad in uw sportkledij. De Antwerpse starter ontwikkelde een procedé om synthetische stoffen zo goed als naadloos met elkaar te verbinden.

Naadloos stikken met de laser

© Photo News

"Volledig naadloos is natuurlijk onmogelijk, maar de naadwaarde is bij ons minder dan 1 millimeter", vertelt oprichter Wim Lettens. "Daardoor voel je bijna niet meer dat de naad er is." Mèrline heeft het proces van stoffen aan elkaar stikken volledig geautomatiseerd met lasertechnologie. De benodigde stoffen gaan in de machine, je past de maten aan via de computer en kiest welk patroon erop moet staan. Een paar seconden later rolt het kledingstuk uit de machine. "Zo kunnen bedrijven perfect op maat werken, wat erg handig is voor bijvoorbeeld wielertruitjes. Daar staan altijd heel wat logo's van sponsors op, maar tegelijk moeten die truitjes voor elke renner aangepast worden aan zijn maten. Daar kan onze technologie een oplossing bieden", legt Lettens uit.

De technologie heeft nog een ander voordeel, zegt Lettens. "Doordat de productie automatisch en lokaal kan gebeuren, kan een bedrijf serieus besparen op personeelskosten zonder naar lagelonenlanden te trekken."

"Daarnaast werkt onze lasertechnologie veel fijner dan een mens ooit zou kunnen stikken, wat ook voordelen biedt", zegt medeoprichter Leen Christiaens. Momenteel zoekt Mèrline partners. Twee bedrijven die interesse vertonen zijn Bioracer en Decca, twee producenten van fietskledij. Ook met de tassenfabrikant Kipling lopen verkennende gesprekken. "Kipling-tassen zijn gemaakt van nylon, een stof waar onze technologie perfect voor geschikt is", weet Christiaens. "Daarnaast is er ook interesse van producenten van lingerie en badmode, waaronder La Fille d'O. "Ook die maken veel gebruik van synthetische stoffen en voor het comfort is een fijne en rekbare naad er erg van belang."

Drie jaar geleden richtten Lettens en Christiaens de bvba Alyse op om onderzoek te doen naar de technologie. Een jaar geleden werd de merknaam Mèrline gelanceerd en sinds februari maakt de starter deel uit van de Antwerpse vestiging van incubator StartIt@KBC.

Ruben Van Lent

Onze partners