Moments Furniture: 'Gezellig thuis oud worden'

04/11/15 om 14:57 - Bijgewerkt om 14:57

Moments Furniture kreunt onder de afbouw van subsidies voor bouwprojecten in de zorgsector. Gelukkig anticipeerde de onderneming daarop. De eerste producten die rechtstreeks op senioren mikken, zijn inmiddels op de markt.

Voor Moments Furniture waren OCMW's, rusthuizen of ziekenhuizen decennialang een zeer stabiele afzetmarkt. De onderneming uit Ingelmunster ontwerpt, produceert, stoffeert en assembleert zorgmeubilair en -interieurs.

"De markt is zeer onrustig", zegt CEO Benoit Thevelin. "De aanpassing van de subsidieregeling heeft een schok teweeggebracht." Thevelin verwijst onder andere naar de subsidies die OCMW- en vzw-rusthuizen met bouwplannen kregen via het Vlaams investeringsfonds VIPA. Nadat Europa had laten weten dat Vlaanderen die uitgaven in zijn begroting moet opnemen, droogde de subsidiëring voor 2015 op.

En België staat niet alleen, zegt Thevelin. "In Nederland moesten we drastisch herstructureren na een besparingsplan van de overheid voor de sluiting van 800 rusthuizen op termijn." Het verklaart mee de stagnering van de omzet. De Belgische vennootschap schommelt al enkele jaren rond 12 tot 14 miljoen euro. "In 2014 hadden we een mooie vooruitgang kunnen boeken, maar Nederland besliste er anders over." Behalve in Nederland is het bedrijf ook actief in Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. "In 2014 landden we geconsolideerd op 20 miljoen euro, tegen 22 miljoen in 2012."

Moeilijk bereikbare doelgroep

Ondanks die ongunstige wind, klinkt Benoit Thevelin allerminst pessimistisch. Zijn onderneming anticipeerde twee jaar geleden op de situatie en deed de eerste voorzichtige stappen richting de consumentenmarkt. Moments Furniture investeerde in aangepast meubilair, waarmee mensen langer zelfstandig kunnen wonen. "Het project 'Forever Home' vertrekt van de filosofie dat de senioren van morgen zo lang mogelijk gezellig thuis oud worden", lacht Thevelin. De eerste meubels zijn te koop, maar de commercialisering heeft een grote uitdaging: de doelgroep is moeilijk bereikbaar.

Moments Furniture zette samen met de communicatiepartner DM&S de schouders onder Silver Home. Die vzw verzamelt bedrijven met producten voor deze doelgroep, zoals verzekeringen, verpleging, liften en domotica. Silver Home tekende al voor twee beurzen, in samenwerking met het bestuur in Asse en Oostende. "We bouwen momenteel een nieuw kennisplatform dat in november online komt. Dat wordt de spil in dit verhaal", hoopt Thevelin. Hij verwacht dat de stijgende kennis van de consumentenmarkt snel zal renderen. (WT)

Onze partners