Moet u die ontslagnemende medewerker overtuigen?

19/11/10 om 14:10 - Bijgewerkt om 14:10

Bron: Trends

Een medewerker die zijn ontslag geeft, is zelden goed nieuws. Maar voordat u hem op andere gedachten gaat brengen, moet u peilen naar zijn motivatie... en de uwe.

Verwacht hij beter of meer? Een medewerker die zijn positie wil verbeteren (iets anders doen, evolueren...) is positief ingesteld en kan iets voor u betekenen. Een medewerker die meer wil (salaris, premies, voordelen...) is eerder op zichzelf gericht en daarom minder interessant.

Is zijn bijdrage essentieel? Kijk naar zijn resultaten en naar zijn verstandhouding met de collega's. Is hij werkelijk een waardevol element? Beoordeel de waarde van zijn aanwezigheid, het mogelijke verlies voor de onderneming en de middelen waarmee u hem aan boord kunt houden.

Wat zit er achter zijn beslissing? Peil naar de werkelijke motivatie. Vraag waarom zijn huidige situatie niet voldoet, wat er gebeurd is, wat er moet veranderen op hem op andere gedachten te brengen.

Wat kunt u bieden? Geef duidelijk aan welk traject de medewerker zou kunnen afleggen in uw bedrijf. Waar staat hij over drie jaar?

Moet u over geld spreken? Ja, maar niet in termen van 'hoeveel'. Vraag liever waarom hij zijn salaris onvoldoende vindt en welke elementen u zou moeten verbeteren.

Welk bedrag moet u aanbieden? U hoeft niet meteen 500 euro extra te bieden om gelijke tred te houden met die andere werkgever. U kunt bijvoorbeeld een verhoging van 300 euro over een halfjaar voorstellen, en tot 500 na nog eens 2,5 jaar, wanneer hij de competenties bezit voor zijn nieuwe verantwoordelijkheden.

Bron: Management

Lees meer over:

Onze partners