Minder kilometers in de fabriek

18/03/16 om 19:18 - Bijgewerkt om 19:35

In heel wat fabrieken staat de inrichting nooit echt ter discussie. Machines worden gewoon geïnstalleerd waar de arbeiders ze nodig hebben. Zo leggen de producten onnodig veel kilometers af in het gebouw.

Minder kilometers in de fabriek

© .

AMIA Systems is een spin-off van de ULB, die onlangs de 'Rise - Innovative Starters'-prijs van Innoviris in de wacht sleepte. Zijn softwarepakket Simogga pakt het probleem met de goederenstroom in fabrieken aan. "Het pakket is bedoeld om de inrichting van fabrieken en onderhoudssites optimaal af te stemmen op de goederenstroom", zegt CEO Emmanuelle Vin.

"Het programma analyseert de inrichting van de fabriek op basis van interne bedrijfsgegevens en werkt verbeteringsvoorstellen uit. Simogga groepeert de machines bijvoorbeeld in cellen. Zo moeten de producten niet de hele fabriek doorkruisen en verloopt het productieproces sneller."

AMIA Systems richt zich tot de productie- en de onderhoudssector. Maar ook in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de auto-industrie, is de inrichting voor verbetering vatbaar. "Overal waar beweging is en waar operatoren producten moeten verplaatsen, loont het de moeite de goederenstroom kritisch tegen het licht te houden", stelt Emmanuelle Vin.

Het bijzondere aan Simogga is dat de software bedoeld is voor de mensen op de werkvloer. "Het is geen kant-en-klare oplossing, maar het biedt tools die fabrieken toelaten hun eigen oplossingen te ontwikkelen. Daar was echt behoefte aan."

De gebruiksvriendelijke software bundelt dus alle kennis van het werkveld en doet vervolgens een beroep op de operatoren. Want uiteindelijk zijn zij het best geplaatst om te weten of een productieproces efficiënt verloopt of niet.

Lauranne Garitte

Onze partners